“Icoana este realitate, prezenta icoanei acolo este o realitate, prezenta lui Hristos, a Maicii Domnului, a sfintilor. Icoana ne inspira si ganduri si raze de lumina si de iubire fata de ceilalti.
Omul nu se simte jignit si suparat de ceea ce este frumos, de ceea ce este ideal de viata. Icoana este chipul lui Hristos. In fiecare din noi exista icoana aceasta, toti o avem, nu o putem scoate. Daca o scoatem, ajungem, sigur, la ce era sa ajungem si noi, cum s-a incercat pe vremea comunistilor. Dupa cum Voronetul nu se poate misca de la locul lui, tot asa icoana, socotim noi ca acum, dupa perioada celor cinci decenii de prigoana, si-a reluat locul unde trebuia.”
PF Patriarh Teoctist
“Iubiti fii si iubite fiice in Domnul,
Praznuim Nasterea Mantuitorului Hristos intr-o perioada de cumpana, in care poporul nostru scrie o noua pagina din istoria sa atat de framantata. Acum, cand suntem chemati sa devenim membrii unei Europe unite, din care am facut parte intotdeauna din punct de vedere cultural, social si spiritual, trebuie sa constientizam rolul nostru de purtatori si vestitori ai luminii lui Hristos – “Soarele dreptatii”.
Suntem datori sa pastram si sa transmitem tuturor, cu bucurie, valorile noastre fiintiale si traditionale, care au stat la temelia plamadirii si cresterii noastre in cultura, unitate si ospitalitate si fata de alti semeni, de alta credinta religioasa. Din pacate, acest amplu proces de integrare, la care participam, este inteles uneori gresit, in sensul unei uniformizari impuse in mod artificial. Iata de ce ne mahnesc unele initiative, straine de testamentul sfant al inaintasilor nostri, cum ar fi cea a indepartarii icoanelor si a simbolurilor religioase din locasurile de invatamant.
Intr-o perioada de atat de profunda transformare, copiii si tinerii Romaniei trebuie sa aiba aproape adevaratele noastre modele, pildele vrednice de urmat, care ii pot calauzi in viata, inspirandu-le pretuirea si dragostea fata de nepieritoarele valori ale credintei in Dumnezeu, binelui si frumosului moral, si astfel ii pot indrepta spre lumina cea neinserata. Sa ramanem, iubitii mei, ancorati in valorile care au ajutat acest popor sa dainuie, traversand momente istorice de grea incercare si, mai mult, sa le oferim cu bucurie unui continent insetat si de innoirea vietii lui spirituale.
Multumind Bunului Dumnezeu pentru toate binefacerile Sale, va pun la inima aceste ganduri si cu parinteasca dragoste si binecuvantare va adresez de aici, din Resedinta Sfintei noastre Patriarhii, cuvant de iubire, rugaciune si traditionala urare ca Sfintele Sarbatori ale Nasterii Domnului, Anului Nou 2007 si Bobotezei sa le petreceti cu pace si sfinte bucurii intru multi si fericiti ani. Iar Noi, dupa cuvantul Marelui Apostol Pavel, neincetat va pomenim, rugandu-ne “ca Dumnezeul nostru sa va faca vrednici de chemarea Sa si cu putere sa-mplineasca toata bunavrerea voastra de a face binele si toata lucrarea credintei voastre, ca numele Domnului nostru Iisus Hristos sa se preamareasca-ntru voi si voi intru El, dupa harul Dumnezeului nostru si al Domnului Iisus Hristos” (2 Tes. 1, 11-12)”.
Pastorala PF Patriarh Teoctist din decembrie 2006
Romania contribuie prin cultura si traditia sa religioasa la imbogatirea spirituala a Europei
Prea Fericitul Parinte Patriarh TEOCTIST apreciaza ca Uniunea Europeana se intemeiaza pe unitatea valorilor. In Uniunea Europeana, poporul roman intra nu atat cu valori economice ci, mai ales, cu valoarea credintei, contribuind prin cultura si traditia sa la imbogatirea spirituala a Europei.
Intaistatatorul Biserici Ortodoxe Romane considera extrem de important faptul ca toate cultele din Romania au sustinut si sustin integrarea Romaniei in structurile europene. Numai impreuna cultele din Romania pot contribui la sprijinirea eforturilor tuturor romanilor spre dreptate sociala si respectarea demnitatii fiecarui om. Spre a exemplifica orientarea si contributia Bisericilor in acest sens, trebuie mentionate intrunirile reprezentantilor cultelor din Romania din 1995 si 2000 si adoptarea Declaratiei comune de sustinere a demersurilor tarii noastre de aderare la Uniunea Europeana, in care se spune, printre altele: Cultele religioase din Romania sunt o componenta majora a societatii romanesti de astazi si aduc o contributie importanta la viata spirituala si sociala a Romaniei, fiind sensibile atat la dificultatile, cat si la progresele acesteia.
In mesajul final al Conferintei de la Bucuresti in iunie 2000, se mentiona ca organizarea intrunirii este expresia vointei tuturor Cultelor din Romania de a participa la innoirea spirituala si moral-sociala a tarii si a fost scos in evidenta faptul ca, in realizarea unitatii europene, trebuie sa se acorde importanta maxima si dimensiunii spirituale, culturale si sociale a unitatii europene. Alaturi de toate categoriile de credinciosi reprezentati la aceasta conferinta, conducatorii Bisericilor au subliniat, prin intermediul declaratiei finale, ca acestea doresc sa isi exercite responsabilitatile ce decurg din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Avand o viata religioasa bogata, Romania este pregatita sa contribuie la imbogatirea patrimoniului spiritual si cultural european, reafirmand respectul pentru viata, demnitatea persoanei umane, dreptul la proprietate, valoarea familiei si a solidaritatii umane, acordand o atentie deosebita garantarii libertatii de gandire, constiinta, credinta si religie. Procesul de unificare europeana care vizeaza in mare masura o unificare economica, poate fi deplin in conditiile in care se realizeaza si o imbogatire spirituala europeana. Pastrandu-si identitatea spirituala proprie, modelata in decursul istoriei, alaturi de celelalte tari europene, contributia Romaniei va mari valoarea tezaurului spiritual si cultural european.
Exigentele europene ale angajamentului ecumenic al Bisericii Ortodoxe Romane isi au in parte originea in insasi orientarea europeana a societatii romanesti, care se considera pe drept cuvant intru totul europeana. Biserica Ortodoxa Romana a cultivat relatii ecumenice intense la nivel european cu mult inainte de a se pune problema integrarii Romaniei in structurile europene. Biserica Ortodoxa Romana este membra a Conferintei Bisericilor Europene (CEC) inca de la infiintarea acestei organizatii ecumenice europene. Pentru Biserica Ortodoxa Romana, CEC reprezinta platforma ecumenica europeana prin excelenta, atat pentru cooperarea ecumenica dintre toate Bisericile, cat si pentru cooperarea Bisericilor cu institutiile europene de la Bruxelles si Strasbourg.
Din punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Romane, Ortodoxia nu este legata numai de o parte a Europei, nu imparte continentul in doua si, deci, nu exista granite delimitate confesional intre ea si celelalte Biserici cu care aceasta coexista in mod complementar. Este un stravechi adevar, rostit raspicat de un reprezentant de seama al teologiei si culturii Europei occidentale, care era originar din Rasarit, si anume Sfantul Irineu de Lyon, conform caruia Biserica este raspandita in toata lumea, pana la marginile pamantului.
Specificul Ortodoxiei romanesti este acela de a fi de cultura latina si in acelasi timp de credinta ortodoxa, ceea ce constituie o legatura speciala a acestei traditii cu Europa. Din acest punct de vedere, Europa are nevoie nu numai de factori economici si politici, ci si de traditia ei crestina, inclusiv de traditia crestina ortodoxa. Romania aduce in Europa istoria ei plina de suferinta, de jertfe si de martiri pentru credinta. Biserica Ortodoxa Romana ofera Europei trairea vie a credintei ortodoxe in comuniune. Nici o institutie europeana sau mondiala nu se poate substitui Bisericilor, a caror lucrarea este de permanenta imbunatatire a omului, de desavarsire si chiar de indumnezeire a lui. Acestea sunt obiectivele ecumenismului european, din punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Romane, pentru care Europa nu poate avea un viitor durabil fara afirmarea si manifestarea deplina a credintei crestine. Bisericile sunt chemate sa contribuie la construirea noii Europe, lucrare pe care Bisericile nu o pot desfasura cu succes decat numai impreuna.
N.B. Extras din conferinta cu tema „Exigentele ecumenismului actual din punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Romane“, sustinuta de Prea Fericitul Parinte Patriarh TEOCTIST la Universitatea Ludwig-Maximilian din München, Germania (9 mai 2003).
Biroul de presa al Patriarhiei Romane
Sursa: www.patriarhia.ro