Civic Media este in masura, acum, sa dea publicitatii date una dintre sintezele care ne-au parvenit, material realizat din cate se pare la inceputul campaniei electorale. Probabil si alte grupuri din zona presei sau din spatiul politic au avut la dispozitie astfel de date. Este cert ca unii au stiu sa fructifice mai bine decat altii astfel de informatii si observatii. Cei care au pierdut ori habar nu au avut de astfel de analize ori au fost lasati intentionat sa-si franga gatul. Civic Media nu a dat publicitatii materialul in momentul cand a fost receptionat, desi tentatia a fost mare, tocmai pentru a nu interfera in beneficiul uneia sau alteia dintre tabere. Ca jurnalisti, credem ca astazi analiza poate fi scoasa acum la iveala, mai ales ca majoritatea datelor s-au confirmat.Campania pentru Capitala s-a incheiat.
Iliescu a castigat. Garnizoana sa a lucrat mai bine decat echipajul presedintelui Traian Basescu. Tehnologii sociale mai bune, ingeniozitate, determinare, un plan tactic mai bine pus la punct, o presa alimentata consistent, gaselnita anti-sistem, sunt doar cateva dintre elementele care au adus castigul taberei „batranului edecarâ€, Ion Iliescu.
Comentarii si observatii pre-electorale
Campania electorala pentru locale a inceput bizar si continua in aceeasi cheie – oferind credibilitate crescuta scenariilor blatului. Mai mult de jumatate din campanie s-a consumat si se vede deja ca este una din cele mai slabe campanii. Nicio campanie nu decoleaza, iar la Bucuresti, se vede acest lucru cel mai bine.
Nu numai din punct de vedere al dezbaterii, al proiectelor – colectii de clisee ideologice – dar si al materialelor de campanie si al dezbaterile de la televiziuni. Intreaga campanie electorala pare a fi din partea tuturor partidelor un joc de convingere mediocru bazat pe imagine in care nu exista practic proiecte si solutii.
Fata de campania din 2004 cand se inregistrau ratinguri uriase la intalnirile candidatilor cu oarecare cotatie, acum, abia se atinge un punct de rating. Nu exista teme generate de PD-L. Singurul generator de tema – la debutul campaniei a fost Sorin Oprescu. Vladimir Pasti, si restul echipei (mai mult sau mai putin camuflate) din spatele lui Oprescu, a lucrat mult mai bine tactic inca de la inceputul campaniei, mergand pe pozitionarea antisistem. Acum insa stagneaza si se simte lipsa de idei noi.
In general campania PD-L in Bucuresti este slaba, anemica, lipsita de creativitate si neconvingatoare. Outdoor-ul este o colectie de mostre care mai de care mai neinspirate. Cel mai bine se vede in campania de acum ca legendele despre cei care l-au “facut†mare pe Traian Basescu – asa zisii „publicitari de talentâ€, sunt apa de ploaie. In realitate doar Basescu i-a facut pe ei si nu invers, asa cum se tot laudau dupa campania din 2004. Campania PDL-ului da senzatia pe care o lasa o trupa care dupa ce scoate 3-4 albume bune da rasol si nu o mai baga nimeni in seama: absolut niciun fel de inventivitate si creativitate iar dominanta este total insipida. Este un regres clar in materie de profesionalism si creativitate fata de campaniile anterioare.
Incercarea de a-l „vinde†pe Vasile Blaga, pe aceeasi formula de campanie ca si in cazul lui Traian Basescu este o prostie deoarece – imagologic – cele doua personaje nu au nici o legatura. Programul lui Blaga nu e atat de prost pe cat este neincrederea cetatenilor ca se va pune in practica. „Mostenirea Videanuâ€, atarna greu.
Liderii lansati in campanie nu numai ca nu stiu sa vinda si nu stiu sa convinga dar contactul cu oamenii, care este cel mai important factor, lipseste flagrant. Nu exista o reactie prompta la ceea ce fac ceilalti si nici buna informare si contra-reactie.
In campania de acum, care merge pe tipologia minimei implicari, publicitatea electorala in schimb are efecte semnificative. Alegerile din Bucuresti pot fi determinate nu atat de mesaj cat de publicitate, de „mediumâ€. Ultimele doua saptamani vor fi cele mai importante pentru campanie. Atunci ar fi momentul, punctul de torsiune, de unde ar trebui sa se traga cel mai tare.
Bucurestenii vor vota la aceste alegeri locale ca si cum ar fi parlamentare ori prezidentiale si este posibil ca energia negativa sa rabufneasca in ziua votului. Nemultumirea, comenteaza sociologii, nu se converteste automat in prezenta la urne, ci si in absenteism, si poate avea o covarsitoare influenta asupra voturilor exprimate.
Dezinformare, sondaje si schema victimizarii
Seriile de sondaje care se bat cap in cap, aparute pana acum, sunt lansate „la deruta†pe metodologia clasica a dezinformarii gri.
Gallup, realizat la 30 aprilie, comandat de PNL, da urmatoarea ordine:
“Vasile Blaga – 29 la suta, Sorin Oprescu – 26 la suta, Ludovic Orban – 18 la suta ÅŸi Cristian Diaconescu – 10 la suta.”
CSOP, realizat la 24 aprilie, comandat de PD-L, are aceeasi ordine, alte procente:
“Vasile Blaga aproape 39 la suta, Sorin Oprescu aproximativ 28 de procente, Ludovic Orban 14 procente ÅŸi Cristian Diaconescu are 12 procente.”
A doua serie de sondaje apare in Gardianul:
“Sorin Oprescu 32-33%, Vasile Blaga si Ludovic Orban 19-20%, Cristian Diaconescu 12%”.
Aceleasi sondaj apare si pe surse, cu mici diferente de procente:
“Sorin Oprescu – 31%, Vasile Blaga – 24%, Ludovic Orban – 21%, Cristian Diaconescu – 11%”.
Cu privire la a doua serie de sondaje, sunt de notat „previziunile†lui Vanghelie, de dinaintea Campaniei: “Sorin Oprescu nu ia mai mult de 10 % […] ÅŸi nu o sa ajunga niciodata in turul II.”
Vanghelie insa a obtinut al doilea mandat de primar exact pe „formula†de acum a lui Oprescu: ca independent.
Schema aruncarii in lupta a unui “independent†a fost cea mai buna tactica a PSD-ului. PSD-ul este un produs complet lipsit de interes pentru bucuresteni. Persoana lui Oprescu este insa altceva. Oprescu s-a lansat politic, cu ani in urma, prin exploatarea compasiunii bucurestenilor fata de Corneliu Coposu, muribund. Tanarul doctor care media contactul cu presa, concentrata zi de zi pe agonia Seniorului, a capatat notorietate si asupra sa s-a rasfrant o parte din compasiunea si simpatia presei si a cetatenilor Capitalei.
Oprescu „s-a nascut†politic si a fost „capacitat†de Ion Iliescu prin „utilizarea†unei victime a sistemului comunist. Tehnica culegerii unui profit electoral prin exploatarea simpatiei de care beneficiaza de regula victimele se poate utiliza si acum cu succes.
Tabloul general
Blaga este sub partid.
Oprescu stagneaza.
Cifrele care conteaza marcheaza o diferenta care se va mentine si la turul doi, daca linia campaniei se va mentina in limitele de pana acum:
Sorin Oprescu – 35-37 %
Vasile Blaga – 28-30 %
Cu o mobilizare puternica, chiar in conditii de prezenta la vot scazuta, Blaga poate iesi insa castigator, in turul doi.
Daca va creste prezenta la vot iese Oprescu.
Daca Oprescu este „lipit†de partid si de Ion Iliescu, pierde cel putin 10 la suta.
Din datele preliminare culese pana acum rezulta ca peste 73 la suta din electorii pesedisti ar vota azi cu Oprescu, in pofida asa zisei sale desprinderi de PSD. Acesta mai poate lua si 15 la suta dintre voturile electorilor PD-L si PNL. Votantii fostului PRM – partid care a disparut dar care avea totusi un numar de votanti in Capitala, se vor deplasa si ei tot catre Oprescu, vazut drept favoritul lui Iliescu. Deasemenea sustinatorii UDMR – cateva mii bune, in Bucuresti, se estimeaza ca vor merge pe orice varianta opozabila lui Basescu.
Blaga nu este „lipit†de partid suficient. Daca isi face un „lifting†de mesaj ar castiga cateva procente importante. Accentul ar trebui sa fie pus pe trasaturile sale de baza, pe caracterul educatiei si profesiei sale de tip militar. Intrarea sa in „meciuri de gargara†cu Oprescu – unde acesta are alonja, este neproductiva. PD-L nu a punctat mai deloc iar fara Negoita „cel mai performant primar al PD-L†campania lor ar fi complet golita de continut.
Deficiente generale
* mesajul nu are consistenta;
* legatura intre prezentare si mesaj este fara substanta;
* originalitate – precara;
* pozitionare – proasta;
* target-ul pe felii demografice (varste) si categorii nu este clar
Stim sigur astazi ca scorul cel mai mare in aceste sondaje il are Sorin Oprescu. Oprescu sosea in campanie ca personajul cu cea mai mare notorietate si profilul cel mai consistent, iar ceea ce sociologii/psihologii numesc “exposure effect†, care face oamenii sa prefere produsele sau candidatii cunoscuti, i-a oferit un un start de debut consistent. In conditii normale insa asta nu l-ar fi transformat nici macar in favorit.
Ca si Basescu la prezidentiale, Oprescu a beneficiat de „strategia victimeiâ€, si de stereotipul „singur impotriva tuturorâ€. Ca si in 2004, Biroul electoral a performat negativ jucand rolul „sistemului rauâ€, ceea ce i-a oferit „independentului†un bonus emotional capabil sa genereze o intentie de vot – pe specificul sustinerii victimei. Oprescu a avut in plus o expunere media uriasa, de care niciunul din contracandidati nu a beneficiat (datele de audienta arata acumularea a cateva mii de puncte) intr-un moment cheie al campaniei.
Pe de alta parte, neavand echipa, respectiv „alternative speakers†care sa dea replica si sa vorbeasca pentru el, mesajul sau ajunge deja la punctul de saturatie. “Vorbitorii supleanti†sunt utili fie si pentru ca personajul principal nu poate fi fizic sau nu este indicat sa fie prezent in toate locurile unde isi poate plasa mesajul sau raspunde la atacuri. Pentru Oprescu functia de „vorbitori supleanti†a fost jucata de personaje populare deja din mass-media.
Resursele de crestere ale lui Oprescu sunt inexistente insa reteaua din presa a „alternative speakers†va suplini platitudinea sa ca personaj. Oprescu va incepe sa scada, mai ales daca va fi talonat sustinut de campania contracandidatilor. Expunerea media si potentialul creativ vor juca un rol cheie.
Orban duce o campanie creativa adaptata ceva mai bine profilului bucuresteanului, fata de Blaga, care duce o campania absolut terna. Orban a cazut la mijlocul unor negocieri intre Bogdan Olteanu si grupul Iliescu din PSD. Expunerea sa este sistematic sabotata. In cazul lui Blaga mesajul PD-L pare deja epuizat.
Se cunosc, nu doar in mediile politice, aspecte negative care greveaza campania PD-L, au loc defectari in echipa lui Blaga, exista un scandal mocnit in interiorul PD-L, tinut prost sub capac, se comenteaza public „talpile†care i se pun lui Negoita de catre alti lideri din partid, iar impresia generala este de inadecvare a grupului de campanie al lui Blaga la realitatile Capitalei. Lui Blaga i se pregateste deja profilul de mare invins al campaniei electorale.
Blaga pare singur si se pare ca “i se pregateste ceva”, ce va culmina prin deturnarea puterii din partidul pe care l-a construit, de catre grupul Stolojan, se comenteaza in medii politice si de presa. Sorin Oprescu nu este doar candidatul lui Ion Iliescu, ci si al unui grup destul de bine conspirat de cadre iesite din sistem. Acestea sunt pe de o parte nemultumite de „tinerii†neprofesionisti pe care si i-a strans in jur Traian Basescu dar si de unele accente nu tocmai “nationale” ale acestuia.
Exista indicii ca Ion Iliescu nu este la randul sau bine vazut de aceasta grupare care spera ca Oprescu il va dezechilibra si pe Iliescu – ba chiar ca ar putea intra in coliziune cu tabara „veteranilor†pe care isi intemeieaza structura de cadre fostul presedinte.
PSD are acum o identitate confuza, care nu atrage entuziasmul nimanui, este minat de clivaje si lipsa de coordonare iar vria neincrederii in PSD se accentueaza. Se adauga incapacitatea evidenta de a adauga pe acest fundament in curs de surpare noi procente care sa aduca PSD la guvernare. PSD este lipsit de puterea a lua initiativa, de priza si de elemente de oferta cu impact. Intr-o campanie electorala serioasa PSD ar fi mancat de viu. Au ales pozitia non combat – cu un Diaconescu plasat intr-o pozitie inferioara – alt gen de exploatare a „schemei victimeiâ€.
Oprescu iese perfect din acest cerc si va fi un avantaj strategic major al liniei Iliescu.
Situatia la nivel national
Conform ultimelor aprecieri PD-L-ul are in jur de 35%, PSD-ul 20% iar PNL-ul 15% la nivel national.
PSD-ul apare ca favorit la castigarea majoritatea Consiliilor Judetene din tara dar cu rezultate mai slabe la nivelul marilor orase. Cifra care circula, regional, se invarte in jurul la 27 la suta.
Pe Bucuresti PDL-ul ar avea 37%, PSD-ul 25% si PNL-ul 14%.
National, PD-L-ul are in jur de 36%, PSD, 28%, iar PNL-ul tot 14%. O marja de vreo trei la suta s-ar aplica la toate aceste procente, pe minus.
PSD cauta sa se aproprie de pragul de 30% dar are sanse reduse procentajul lor real ar fi la un maxim de 25%.
PRM-ul ar putea scade sub limita de 5 la suta iar ungurii, respectiv UDMR-ul si PCM vor acumula in jur de 7-8%. „Partida maghiara†ar putea fi marea castigatoare a campaniei actuale.
La nivel national raman in jur de 15-20 % nehotarati.
Probleme de mesaj: precaritatea
Singurul mesaj al campaniei PD-L este centrat pe sectorul 3. Toti candidatii cauta sa se apropie cat mai mult de aura lui Liviu Negoita. Blaga, cel care candideaza la Primaria Capitalei e in partid cu Liviu Negoita, Cezar Ionescu care candideaza la Primaria Sectorului 2 e recomandat de Negoita toata lumea este powered by Negoita. Numele lui Negoita este un fel de panaceu adecvat pentru intreaga problema de imagine a partidului. Probabil ca singura persoana care ar putea sa-i aduca mai multe voturi unui alt candidat ar fi doar insusi Traian Basescu desi un pariu pe aceasta tema ar putea produce surprize.
Insusirile de tehnocrat si de profesionist cu capacitate manageriala ale domnului Negoita ar fi astfel transferate celorlalti. Tactica este primejdioasa deoarece duce la anularea intrinseca a candidatilor de partid. Mai mult, lumea uita dar s-ar putea sa-si aminteasca totusi ca inaintea alegerilor din 2004, Negoita a plecat din PD. Ulterior Negoita a fost convins sa se reintoarca in partid si peste un timp sa candideze la sectorul 3, unde Alianta PNL-PD nu avea deloc alt candidat. Mai degraba tocmai din cauza profilului de „tehnocrat†– iar nu de om de partid, Negoita a beneficiat de succes. Partidul insa isi anuleaza mesajul folosindu-se exclusiv de calitatile gospodaresti „ne-partinice†ale lui Negoita.
Premizele campaniei pe Bucuresti
Miza este foarte mare pentru partid. Daca va pierde Capitala, PD-L va da un semnal prost pentru generale. Alegerile locale sunt foarte importante in economia unui partid pentru ca ele imprima un trend pentru alegerile generale. Miza este serioasa insa personajele de pe scena nu mai sunt la fel de spectaculoase ca in bataliile trecute.
Campania a inceput prost pentru principalele partide care n-au dat un semnal bun nici macar propriilor electorate. Balbele la desemnarea candidatilor au contat in ecuatie.
Este firesc ca intr-o candidatura – la primaria Capitalei – ce presupune un tip de vot uninominal sa incerci sa te detasezi de partid, cum a facut-o Oprescu.
Participarea lui Oprescu ca independent, duce la o impartire a votului pentru PSD dar Oprescu fura cam de pe la toti pentru a ajunge la acest procentaj. Miza sa este castigarea votuilui nehotaritilor si a celor dezamagiti de partide in general. In ultimii 18 ani electoratul roman si-a conturat optiunile iar batalia se va duce pentru marea masa a nehotaratilor. Oprescu sta bine in sondaje pentru ca electoratul din Capitala si-a pierdut increderea in partide. Stilul candidatului Oprescu il imita pe cel al lui Traian Basescu.
In mod clar avem de-a face cu o alta tipologie prin comparatie cu Vasile Blaga. Renumele acestuia de bun organizator, de tip riguros si serios cu un program serios si realist, venit din Ardeal nu impresioneaza pe nimeni in Bucuresti, unde ardelenii in general sunt prost vazuti si oarecum ridiculizati. Degeaba va incerca sa vorbeasca de proiecte, lumea nu are rabdare sa-l asculte. Lumea gandeste, de fapt, ca nu pot sa il aleaga pe cel mai bun pentru ca acela nu candideaza.
Continuitatea va fi cea mai simpla optiune pentru un electorat pasiv si neactivat de o miza majora. PDL-ul va lua 3 sectoare, PSD-ul doua si PNL-ul 1. Chiliman ia fara probleme Sectorul 1, Ontanu are sanse sa ramana la 2, Negoita ramane la 3, Silaghi are sanse modeste sa ii ia 4-ul lui Inimaroiu, aici Piedone este in crestere de notorietate, Vanghelie nu are contracandidat la 5, iar Poteras va lua 6. PDL-ul are sanse sa pastreze, astfel, majoritatea in Consiliul General.
Primaria Capitalei:
Vasile Blaga (PDL) si Sorin Oprescu, (PSD) plus Cristian Diaconescu (PSD), Ludovic Orban (PNL).
Turul doi va fi decis prin vot politic, probabil Blaga – Oprescu. Inca poate avea loc o rasturnare de situatie in ceea ce-l priveste pe Oprescu insa la Primaria generala, sansele de reusita ale lui Oprescu sunt foarte serioase, mai ales in contextul in care expunerea publica si notorietatea lui Blaga nu sunt consistente iar in dezbatere libera se plaseaza sub Oprescu, care foloseste un tip de discurs „dambovitean†cu priza populara, cam in stilul lui Basescu. Se observa ca Blaga ignora aproape complet discursul public (inclusiv TV) si se bazeaza doar pe un vot politic PD-L. „Umbrela†Basescu nu ii vine bine si nu mai atirna asa de greu in balanta, pentru Blaga. Votul pentru Blaga ar fi un vot de continuitate insa e deja axiomatic ca bucurestenii sunt nemultumiti de cum merg lucrurile
Blaga trebuie sa incearce sa se distanteze de Videanu in timp ce PD-L-ul ar trebui sa incerce din rasputeri sa-l „lipeasca†pe Oprescu de Iliescu ceea ce l-ar face pe acesta sa fie pus in situatia se apere de trecut in timp ce se poate developa faptul ca nu are nici un fel de platforma politica pentru Bucuresti.
Pe sectoare situatia arata aproximativ astfel:
Sectorul 1: Andrei Chiliman (PNL), Razvan Murgeanu (PDL) si Dan Tudorache (PSD)
Castigator: Andrei Chiliman (PNL)
Motivatie: Murgeanu nu-si face campanie masiva si a inceput tarziu sa creasca – prea lent. Tudorache isi face campanie, dar nu are notorietate si sanse. Oricare ar fi combinatia pentru turul 2 (Chiliman – Murgeanu sau Chiliman- Tudorache), Chiliman castiga.
Sectorul 2: Dragos Dinca (PNL), Dan Cezar Ionescu (PDL) si Neculai Ontanu (PSD)
Castigator probabil Neculai Ontanu (PSD). Sanse mici dar posibile pentru Dan Cezar Ionescu (PDL).
Motivatie: Cezar Ionescu beneficiaza de o echipa de campanie foarte buna si de ajutorul lui Liviu Negoita, desi nu este un candidat credibil. In turul doi are sanse se se intalneasca cu Neculai Ontanu (PSD), care poate fi lovit puternic, daca se va merge pe dezvaluiri si campanie de investigatii. Se pare ca nu se doreste aceasta, deci exista premisa de blat.
Sectorul 3: Theodora Bertzi (PNL), Liviu Negoita (PDL) si Doru Giugula (PSD)
Castigatorul aici este clar: Liviu Negoita (PDL), ia cel mai probabil din primul tur datorita capitalului de imagine imbatabil.
Sectorul 4: Andrei Petrescu (PNL), Radu Silaghi (PDL), Vasile Mihalache (PSD) si Adrian Inimaroiu ( PV) si Piedone (PC)
Castigator: Posibil Radu Silaghi (PDL), are sanse serioase insa si Piedone (PC) si o probabilitate redusa pentru Adrian Inimaroiu (PV)
Legatura dintre Silaghi si imaginea lui Liviu Negoita de la 3 ar putea sa fie de folos iar in turul doi ajunge sigur, este greu de apreciat insa cu cine va ajunge la confruntare. Piedone este in crestere de notorietate constanta comparativ cu Inimaroiu. Piedone chiar are sanse sa intre in turul 2, iar Mihalache de la PSD ar avea sanse sa ajunga la turul doi doar prin mobilizare puternica la vot, insa la acest sector organizatia PSD e foarte slaba si nu prea se bate pentru Mihalache. Andrei Petrescu, are sanse neglijabile de a intra in finala, cu tot cu suportul lui Rin Grand Hotel (ziarul RinG al fratilor Negoita de la PSD, care au batut palma cu Orban).
Sectorul 5: Cristian Banu (PNL), Sebastian Bodu (PDL), Marean Vanghelie (PSD)
Marean Vanghelie (PSD), castiga cel mai probabil in turul intai. Cristian Banu are o campanie destul de puternica, Bodu beneficiaza de o oarecare notorietate, insa niciunul nu are destul capital politic pentru a-l bate pe Vanghelie. Bodu nu e destul de smecheras, iar Banu degeaba e director de spital, atata timp cat spitalul este in alt sector. Bodu nu are timp sa se faca cunoscut batand cu piciorul cartierul. Pe de alta parte Vanghelie ar putea fi devastat cu atacuri foarte serioase datorita legaturilor cu mafia tiganeasca, cu mafia imobiliarelor. Nu se vrea, deci foarte probabil se prefigureaza un blat si aici.
Sectorul 6: Antonel Tanase (PSD), Dan Darabont (PSD) si Cristian Poteras (PDL)
Castigator: Cristian Poteras (PDL), probabil in turul doi deoarece votul politic si argumentul continuitatii vor lucra in favoarea lui Poteras.