Presedintele Romaniei Traian Basescu, in cadrul primei editii a noii emisiuni Pro-Vest a ProTV, a reiterat directiile politicii externe nationale romanesti, aceleasi care au provocat de fapt actualele turbulente din politica interna. Citam: “Romania n-are un presedinte sluga, cel putin in acest mandat, sigur, si nu o sa-mi duc poporul la o actiune incovoiata fata de nimeni, cat timp detin aceasta functie. Romania trebuie sa aiba curaj sa spuna realitatile regiunii, pentru ca este una din tarile in care expertiza legata de regiune este cea mai buna. Va fi foarte greu sa ceri expertiza de la tari care sunt cu frontierele la Atlantic sau chiar la Marea Nordului. Noi traim aici de cand ne stim si stim foarte bine realitatile vecinilor nostri. De aceea pozitia mea va continua sa fie una extrem de directa legat de faptul ca se utilizeaza dependenta energetica sau, cel putin, aceasta este aparenta, ca o parghie politica”.
“Pro Vest”
Realizator: Mihai Codreanu: Doamnelor si domnilor, buna dimineata. Bun venit la o noua editie a emisiunii “Pro Vest”, prima editie a emisiunii “Pro Vest” de cand Romania a intrat in UE si o ocazie perfecta pentru a-l avea invitat pe presedintele Romaniei, dl Traian Basescu. Buna dimineata, dle presedinte, va multumesc ca ati acceptat invitatia noastra.
Traian Basescu: Buna dimineata. Bine v-am regasit.
Realizator: Nu ati mai fost in studiourile emisiunii “Pro Vest” din aprilie anul trecut, daca nu ma insel, ocazie cu care insa ati declarat ferm ca vom intra la 1 ianuarie 2007 in UE.
Traian Basescu: Asa este. Spun acest lucru de la 1 ianuarie 2005.
Realizator: O alta premiera s-a petrecut saptamana trecuta, cred ca a fost pentru prima data cand v-ati adresat Parlamentului European in calitate de sef al unui stat membru al UE si ati avut cu aceeasi ocazie o serie de intalniri si cu alti oficiali la Bruxelles. Care e pulsul politicii europene si cum ne vad acum, dupa o luna de la aderare?
Traian Basescu: Deci, este clar ca schimbarea este majora in atitudinea europenilor, si asta pentru un motiv simplu: suntem stat membru cu drepturi egale cu orice stat al UE. Pe de o parte. Pe de alta parte, Romania nu este orice stat in interiorul UE. Este a saptea tara ca dimensiune, deci ca potential de vot in interiorul UE. Cu certitudine, politica la Bruxelles va fi sa atraga Romania de partea solutiilor generale, globale pentru UE, si nu sa aiba din Romania un partener care sa respinga solutiile propuse de Comisia Europeana.
Realizator: Pe de alta parte, Romania poate fi si o tara care isi va sustine in mod inteligent propriile interese si o agenda care, sigur, nu este neaparat in contradictie cu cea a UE, dar venim, aducem in UE anumite idei si anumite initiative sau cel putin am putea sa o facem.
Traian Basescu: Asa este. De altfel, o parte din initiativele noastre au fost deja preluate de UE chiar in programul presedintiei germane, ca sa nu mai vorbim de initiative romanesti preluate de NATO la summit-ul de la Riga, din noiembrie, Marea Neagra, Balcanii de Vest, problema energetica.
Realizator: Vroiam sa va intreb daca ar trebui sa ne asteptam, totusi, la schimbari majore in polica externa a Romaniei acum, dupa aderare?
Traian Basescu: Nu.
Realizator: Si daca puteti face o evaluare, sa spunem, a performantei noastre in acest domeniu.
Traian Basescu: Romania nu-si schimba politica externa si daca ati observat, discursul de politica externa din 19 ianuarie in fata ambasadorilor acreditati la Bucuresti, precum si discursul din Parlamentul European, practic, Romania doar isi ajusteaza pozitia de pe care isi duce politica externa si este absolut necesar sa faci aceasta ajustare devenind membru al UE – nu mai esti un stat candidat, ci esti un stat membru -, dar nimic din axele noastre majore de politica externa nu se schimba, cu exceptia relatiilor dintre Romania si statele membre ale Uniunii. Pana acum erau relatii din afara Uniunii si obiectivul nostru major de politica externa era sa intrunim consensul acestor state membre pentru intrare, iar acum pozitia noastra este de partener a acestor state, fie ca discutam de Franta, de Germania, de Olanda, de Belgia, de Polonia, de orice alt stat.
Realizator: Apropo de Polonia. ÃŽn ce priveste relatia UE cu Rusia, Polonia le-a dat unora dureri de cap anul trecut, sa zicem asa. Au avut opinii clar divergente fata de vechi membri ai Uniunii. Exista posibilitatea sa devenim o a doua Polonie, din acest punct de vedere sau poate din alt punct de vedere?
Traian Basescu: Eu as nuanta putin. M-am intalnit cu presedintele Kaczynski si in nici un caz nu cred ca Polonia poate fi etichetata ca fiind o tara care blocheaza initiative. Dimpotriva, Polonia este un stat mare al UE – daca Romania este al saptelea stat, ei sunt al cincelea stat, ca marime, al UE – si isi exprima punctele de vedere. Sigur, nu este obligatoriu sa urmam pozitia Poloniei in unele segmente, dar in mod categoric, politica noastra va fi sa armonizam interesul national cu interesul general. Deci, exact aici este substanta acestei organizatii uriase din care am vrut sa facem parte. Nu mai esti singur, trebuie sa tii cont intotdeauna in exprimarea pozitiilor tale si de pozitiile celorlalti sau de interesele celorlalti, pentru ca altfel riscam sa devenim o Uniune pe 27 de voci. Or, sensul acestei Uniuni este interesul general. E, talentul, daca vreti, sau inteligenta va fi ca intotdeauna sa pozitionezi interesul national pe directia, pe curentul principal al interes
ului general, altfel, risti sa ramai in afara.
Realizator: Spuneati in discursul tinut in fata membrilor Parlamentului European de miercurea trecuta ca relatia dintre Europa si SUA este una majora si comunitatea de valori este extrem de importanta. Pe scurt, e practic doctrina atlantista, ca sa spunem asa.
Traian Basescu: Asa este.
Realizator: Si ma gandeam ca in hemiciclu acolo, la Bruxelles, erau destui parlamentari care ar privi mai degraba cu scepticism aceasta ideee. Credeti ca isi vor mai schimba parerea? Sunt sanse?
Traian Basescu: Nu stiu in ce masura parlamentarii isi vor schimba parerea, desi cred ca s-a exagerat la noi putin ideea ca Europa este impotriva Americii.
Realizator: Daca e sa ne gandim macar la raportul subcomisiei privind presupusele activitati CIA in Europa, raport care a fost definitivat si care va fi prezentat, cred, chiar luna aceasta de Parlament, ar fi destule puncte, sa zicem, de atitudine critica fata de SUA in Parlamentul European.
Traian Basescu: Ca orice tara, si SUA pot fi criticate. Si Romania este criticata, si Germania este criticata, si Franta este criticata de parlamentari. Parlamentarismul functioneaza in Europa mai mult ca oriunde. Asta nu inseamna ca, asa cum spuneam si in discurs, este posibil ca in viitor sa facem fata, si unii si altii, si europeni si americani, cu succes procesului de globalizare fara a avea un parteneriat. Globalizarea este infinit mai complicata decat ne pare. Globalizarea inseamna sa ai forta economica deosebita, inseamna sa ai capacitatea politica de a impune solutii. Or, din acest punct de vedere, cred ca nu este posibila o evolutie pozitiva si a Europei si a SUA fara ca interesele lor sa fie sustinute de multe ori pe o singura voce, chiar daca prin metode diferite. Pana la urma, aici nu ne punem problema de a apara interesele politicienilor, ci ale natiunilor noastre. Or, priviti la ce se intampla in lume, apar noi vectori extrem de puternici generati de chiar proce
sul de globalizare, si vedem o evolutie extrem de spectaculoasa a Chinei, extrem de spectaculoasa a Indiei, si este evident ca, pentru a echilibra lucrurile peste 10 ani, va trebui sa fim impreuna.
Realizator: ÃŽn politica externa, asadar, asta ramane la fel de importanta ca si pana la acum.
Traian Basescu: Categoric da.
Realizator: Care sunt avantajele? Sunt doi ani de cand ati anuntat aceasta orientare si v-ati atras nu putine critici pentru ea.
Traian Basescu: Nu putine, nici in interior, la inceput cu oarecare scepticism in exterior, dar in momentul de fata, spre exemplu, nu mai exista un semn de intrebare asupra politicii externe a Romaniei in Europa, cum nu exista nici in SUA. Consecventa a facut sa ne fie inteles punctul de vedere. Romania are nevoie de securitate, este la frontiera orientala a Uniunii Europene si a NATO, iar din acest punct de vedere, nimeni nu ne poate condamna. Orice tara incepe cu litera “A”, cu securitatea. Pe securitate garantata poti sa construiesti si prosperitate, si dezvoltare si evolutii spectaculoase economic si social. Cat timp insa nu ai garantata securitatea, ai o mare problema.
Realizator: Strict din punct de vedere al relatiilor politice si al influentei si utilitatii acestora, totusi primul stop, sa zicem, al Asiei este la Londra, unde, totusi, premierul Tony Blair se afla intr-o situatie destul de dificila acum. Vedeti ca pe o problema aceasta iminenta plecare a sefului guvernului britanic? Pentru ca este clar, pana in vara, va fi acolo un alt prim-ministru.
Traian Basescu: Nu, nu cred ca politica externa este influentata neaparat de cine este la Bucuresti, cine e la Londra seful guvernului sau cine este la Washington, la Casa Alba.
Realizator: Va intreb asta pentru ca impresia pe care o da, cel putin deocamdata, cancelarul Brown, care-i va urma in functie domnului Blair, nu prea are, cel putin public, nu are o imagine foarte clara inspre ce inclina in politica externa. D-nia sa s-a ocupat de finantele Marii Britanii, nu prea stim despre sau cel putin nu…
Traian Basescu: Ar fi greu de imaginat o politica a Marii Britanii care se desprinde de SUA si devine dintr-o data o tara extrem de atasata…
Realizator: Eu ma gandeam strict la relatia cu Romania.
Traian Basescu: Relatia cu Romania nu se construieste neaparat in cabinetul primului ministru, care vine, pleaca, se construieste in realitatile din lume. Suntem impreuna in Basra, unde sunt trupele britanice, suntem impreuna in Afganistan, in Irak, suntem impreuna in Balcanii de Vest, cu o cooperare excelenta. Lucrurile acestea nu se schimba peste noapte. Sunt directii de politica externa pe care statele si le mentin.
Realizator: Pentru ca ati pomenit Irakul si Afganistanul, as vrea sa atingem si acest subiect, pentru ca prezenta trupelor noastre acolo a fost in anumite momente subiect de disputa. Vom continua pe actuala linie a prezentei militare, se va schimba ceva si cum vedeti mai ales situatia atat in Afganistan, cat si in Irak, pentru ca senzatia generala este ca lucrurile nu prea merg asa cum ar trebui sa mearga?
Traian Basescu: Nu se schimba optiunea noastra de a fi parteneri cu statele care se afla in Irak si Afganistan. Nu se schimba pentru ca este un angajament. Foarte multi s-au asteptat ca dupa intrarea in NATO, in 2004, Romania sa faca ceea ce stie sa faca traditional, sa-si schimbe parerea si sa-si lase aliatii fara suportul ei. Iata ca aceasta consecventa ne da credibilitate. Se poate vorbi despre o Romanie care a inceput sa nu mai aiba limbaj dublu, una sa spuna la un moment dat, dupa ce isi vede lucrurile rezolvate sa se razgandeasca. Este un angajament. Orice angajament international nerespectat afecteaza credibilitatea nu a oamenilor politici, ci a natiunii in ansamblu, iar nu in mandatul meu vor fi celebrele noastre semne de inainte si inapoi. Vom fi consecventi, ne vom asuma si eventualul succes si eventualul esec alaturi de aliati. Este, cred eu, o obligatie. Acesta a fost si motivul discursului meu din parlament, pe de alta parte, din Parlamentul European, pentru ca in interiorul UE se aud de foarte multe ori reprosuri la adresa statelor care intra, ca dupa intrare si-au schimbat politica. Eu m-am dus in Parlamentul European sa fac exact ceea ce trebuia sa fac – sa garantez europenilor ca Romania ramane un bun european si dupa ce si-a vazut sacii in caruta, adica dupa ce a intrat in Uniunea Europeana. Onoarea, respectabilitatea natiunilor vine si din asumarea respectarii cuvantului dat si aici noi avem un exemplu extrem de concret, cu Agentia Nationala pentru Integritate, celebra…
Realizator: Legea privind aceasta…
Traian Basescu: Lege promovata de doamna Monica Macovei. Acest proiect de lege a fost convenit cu Comisia Europeana ca fiind una din conditii pentru ca acel stegulet rosu sa fie…
Realizator: Sa se ingalbeneasca macar.
Traian Basescu: … transformat in galben. Faptul ca nu promovam aceasta lege, ca nu trece de parlament… Eu nu spun ca trebuie sa treaca neaparat in forma in care a fost trimisa de ministrul Monica Macovei. Parlamentului nu poti sa ii impui o anumita forma, pentru ca este suveran pe deciziile pe care le ia.
Realizator: Ei, nu neaparat, domnule presedinte. Ati vazut ca, mai nou, Curtea Constitutionala a decis sa spuna parlamentului ce poate pune intr-o lege, dar acesta e un alt subiect.
Traian Basescu: Important este ca noi sa facem aceasta lege, poate cu ajustari. Sigur, daca sunt prevederi neconstitutionale, trebuiesc indepartate, dar lege trebuie sa o avem, pentru a ne respecta un angajament. Repet, aceasta agentie a fost angajamentul nostru in schimbul stergerii steguletului rosu si a intrarii in Uniunea Europeana, pentru ca pe coruptie aveam clauza de salvgardare. Or, dezactivarea clauzei de salvgardare s-a facut exact in baza angajamentului nostru ca vom face aceasta agentie.
Realizator: V-ati intalnit cu domnul Fratini, la Bruxelles. Ce v-a spus?
Traian Basescu: Si cu Fratini si cu Barroso.
Realizator: Si cu domnul Barroso. V-au ridicat aceasta problema, a Agentiei Nationale de Integritate?
Traian Basescu: Si domnul Barroso si domnul Fratini au ridicat problema agentiei si aici nu avem ce sa reprosam nimanui de la Bruxelles, pur si simplu ne spun “ati avut un angajament”. Sigur, Comisia se poate manifesta ulterior, pentru ca pe justitie si lupta impotriva coruptiei am ramas in supraveghere. Putem foarte bine sa primim aplicarea clauzei de salvgardare, ceea ce ar produce extrem de multe complicatii, pentru romani in primul rand. Hotararile justitiei din Romania nu vor mai fi recunoscute in teritoriul spatiului Uniunii Europene, si de aici toate efectele, nu numai pentru romani, vor deveni reticienti si investitorii straini pentru ca nu vor mai putea obtine o hotarare judecatoreasca in Romania care sa fie recunoscuta in alte tari si Romania va pierde enorm. Eu sper sa nu ajungem aici.
Realizator: Ati vorbit in discursul din Parlamentul European si despre nevoia Balcanii de Vest si Republica Moldova sa fie tratati in mod unitar in ce priveste o eventuala viitoare extindere. O idee indrazneata, gandindu-ne la atmosfera generala care exista acum in Uniune, atmosfera de scepticism fata de o noua extindere. Nu este prima data cand lansati mesajul acesta. Dar senzatia mea, cel putin, este ca mai este mult de explicat si mult de muncit la Bruxelles si in capitalele statelor membre pana ca aceasta idee ca Moldova este totusi parte a Europei – si trebuie ajutata sa revina in lumea civilizata, iertati-mi termenul. Mai dureaza pana cand va prinde aceasta idee.
Traian Basescu: Aici trebuie sa va spun ca, din acest punct de vedere, eu am avut o intelegere, am o intelegere cu presedintele Voronin, si anume sustinerea Moldovei pentru a face progrese inspre integrare. Deci, nu a fost un lucru pe care l-am luat din Cabinet de la consilier si m-am dus cu el la Parlamentul European sau la Comisia Europeana. Avem aceasta intelegere, de sustinere a progresului catre Vest a Uniunii Europene si o facem cu toata capacitatea noastra. Iata, unul din lucrurile despre care putem spune ca reprezinta un interes national al Romaniei si pe care il promovam in interiorul Uniunii Europene, cu mijloacele specifice activitatii in aceasta structura uriasa.
Realizator: Dar credeti in sinceritatea demersului regimului de la Chisinau si in orientarea lor ferma spre Uniunea Europeana? Pentru ca am senzatia ca asta este de fapt problema la Bruxelles si in capitalele europene, ca exista inca destula reticenta privind aceasta hotarare, de a o lua definitiv spre Vest.
Traian Basescu: Aici problema este ca suntem state democratice, au loc alegeri la fiecare patru ani, si problema revenirii Republicii Moldova si a cetatenilor ei in interiorul Uniunii Europene nu este o chestiune care trebuie sa tina de Basescu, care astazi este, maine nu, de Vladimir Voronin, care astazi este, maine nu. Noi vorbim de un popor, despartit arbitrar si care trebuie sa se intalneasca, sa se reintalneasca, sa se reintregeasca.
Realizator: Pai, deocamdata ati vazut domnule presedinte ca oamenii de acolo iau ei initiativa si se reintregesc facand cozi in fata Ambasadei Romaniei si cerand ori cetatenia, ori vize de lunga durata pentru a intra in Romania. ÃŽntr-un mod absolut natural si de-nteles. Si deocamdata, din pacate, noi nu avem nici macar capacitatea logistica de a satisface aceasta dorinta, normala si fireasca a oricarei persoane de origine romana, de a avea acces in aceasta tara.
Traian Basescu: Da, una este problema vizelor, si aici este o responsabilitate impartita. Chisinaul nu a aprobat deschiderea a doua consulate la Balti si la Cahul, ceea ce a concentrat tot efortul pe Consulatul de la Chisinau. Dupa discutia pe care am avut-o cu presedintele Voronin, s-au dat spatii, cred ca deja avem cate trei oameni si la Cahul si la Balti, probabil ca saptamana viitoare vor incepe sa functioneze si cele doua consulate, ceea ce va ajuta foarte mult la scaderea presiunii pe Consulatul de la Chisinau. Dar aceasta este presiunea pentru vize. Problema noastra este alta in momentul de fata si am discutat cu presedintele Voronin – avem 500.000 de cereri de cetatenie, pe fiecare cerere fiind cel putin un cetatean, pentru ca sunt cereri in care intreaga familie solicita cetatenie, solicita programare pentru depunerea dosarului. Evaluarea noastra este ca in momentul de fata avem 800.000 de cetateni ai Republicii Moldova care cer cetatenie romana si evaluarea este ca
pana la sfarsitul anului sa se ajunga la 1,5 milioane din 3, 8 milioane populatia Republicii Moldova. Deci…
Realizator: Daca statisticile pe care le am eu sunt corecte, ar fi cam aproape toti etnicii romani din aceasta tara. Aproape, nu toti, dar aproape…
Traian Basescu: Ma tem ca depasim nivelul etnicilor romani din Moldova cu solicitari de cetatenie in perioada urmatoare. De aceea, este esential – si asta i-am explicat si presedintelui Barroso, si vicepresedintelui Frattini – ca Moldovei sa i se dea o perspectiva europeana, pentru ca altfel, tentatia tuturor cetatenilor Republicii Moldova, pentru a beneficia de dreptul la miscare, la munca, va fi sa ceara cetatenie, sa ceara in mod legitim cetatenie romana.
Realizator: Si, obtinand-o, ar putea sa si voteze, dle presedinte.
Traian Basescu: Da. Nu acesta este obiectivul, votul, pentru ca aici avem o alta problema si ea trebuie discutata… Spre exemplu, Romania este in fata unei alternative, sa deschida piata fortei de munca pentru traditionalele zone de unde vine forta de munca ieftina in Europa – Pakistan, India, China, Africa -, dar decat sa facem o asemenea politica, de ce sa nu gasim solutia ca piata romaneasca sa fie oferita in primul rand moldovenilor, cetatenilor Republicii Moldova. De ce? Pe de alta parte, trebuie sa o facem cu inteligenta, pentru ca acum, astazi, piata romaneasca ar avea nevoie de un surplus de forta de munca de circa 200.000 de oameni. O sa fac o paranteza aici, dar solicitarile de cetatenie, asa cum va spuneam, sunt de 800.000, or, aici cream o mare problema europenilor. Daca luam o decizie de acordare imediata a cetateniei pentru a ne acoperi necesarul de forta de munca, noi putem asigura locuri de munca pentru circa 200.000 de cetateni ai Republicii Moldova.
Realizator: Si restul ar exista pericolul sa se raspandeasca in lume…
Traian Basescu: ÃŽi vom gasi la Paris, ii vom gasi la Roma, ii vom gasi la Londra, peste tot in Europa.
Realizator: Bine, dar pe de alta parte exista niste restrictii privind… va referiti la partea, sa zicem asa, gri sau la negru a muncii.
Traian Basescu: Categoric, pentru ca aceasta parte este o realitate. Este o realitate, orice restrictii se impun.
Realizator: Romanii se cam descurca.
Traian Basescu: Nu numai romanii, dar se descurca si antreprenorii din statele respective, pentru ca ei sunt… De regula ii blamam pe romani ca se duc sa munceasca la negru. Dar de ce cetateanul statului britanic angajeaza romani la negru? Deci, este un parteneriat. S-au obisnuit sa ne spuna “Voi sunteti vinovati pentru ca vin muncitorii”, deci, romanii sunt vinovati ca vin sa munceasca ilegal. Dar de ce nu este vinovat patronul care ii angajeaza ilegal pe salarii foarte mici, comparativ cu salariile celor din tara respectiva si mai ales, fara sa plateasca taxe la stat, pentru ca ii angajeaza la negru. Deci, aici este un pachet, nu numai romanii sunt vinovati, ci cel putin la fel de vinovati sunt si angajatorii din statele UE, dar s-au obisnuit sa-i blameze pe romani. Sper ca de acum sa nu o mai faca.
Realizator: Este o problema aceasta a restrictiilor privind dreptul la munca in tarile UE si nu v-ati ferit sa va exprimati ca atare in fata parlamentarilor europeni.
Exista realmente un decalaj intre modul in care, sa zicem, suntem priviti de politicienii vest-europeni si modul in care suntem priviti de marele public. Credeti ca politicienii din Europa de Vest, din vechea Uniune Europeana isi vor risca, stiu eu, capitalul politic sau sansele politice de dragul dreptatii, sa zicem? Pentru ca suntem membri ai Uniunii Europene, dar iata ca ni se pun tot felul de bariere? ÃŽn Anglia a fost o veritabila si furibunda campanie de presa impotriva romanilor, care a durat saptamani in sir. Am fost acuzati de toate…
Traian Basescu: … toate relele pamantului.
Realizator: Ca femeile noastre le iau barbatii s.a.m.d.. Am cam fost transformati asa, in Bau-baul Europei noi si bulgarii.
Traian Basescu: Din acest punct de vedere, chiar ar trebui salutati oamenii politici, pentru ca, impotriva a ceea ce primesc de la natiunile lor, o oarecare respingere pentru est-europeni, toti oamenii politici din Europa si-au asumat intrarea Romaniei la 1 ianuarie 2007, si-au asumat libera circulatie a romanilor in teritoriu Uniunii Europene. Ce nu si-au asumat integral este legat de forta de munca, de participarea fortei de munca din Romania nerestrictionata in toate statele Uniunii. Faptul ca se introduc restrictii, acest lucru tine de regulile Uniunii. Ce este deranjant insa pentru noi este tratamentul diferit care a fost aplicat in Anglia romanilor si bulgarilor comparativ cu primele 10 state care au intrat in 2004, cu primul val. Doar acest lucru il reprosam Marii Britanii. ÃŽn rest, introducerea de restrictii o vom face si noi la un moment dat. Introducerea de restrictii pe perioade – este celebrul doi plus trei plus doi, deci doi ani de restrictii, se poate revizui pe
ntru inca 3 ani si, in mod exceptional, inca doi ani, deci in total timp de sapte ani orice stat membru poate introduce restrictii. ÃŽn realitate insa, daca va uitati la Marea Britanie, s-au anuntat politic niste restrictii, dar s-au dat pachete de diverse tipuri de activitati extraordinar de mari fata de asteptarile noastre. Trebuie sa privim si prin prisma reactiei nationale, pentru ca Marea Britanie a sustinut fara rezerve intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. La ea acasa insa, avand probleme politice, a spus “introducem restrictii mai mari decat la primii 10”, dar a alocat locuri de munca foarte mari in raport cu ce ne asteptam fata de restrictiile anuntate. Franta a facut o deschidere formidabila fata de Romania, comparativ cu ce a facut cu primii 10. Deci, sunt diverse abordari, dar exista o certitudine, aceea ca oamenii politici, fie ca vorbim de Parlamentul European, fie ca vorbim de parlamentele nationale, care toate au ratificat Tratatul de aderare a Romaniei la 1
ianuarie 2007, fie ca vorbim de sefii de stat si de guvern pe toate palierele, au spus “Da” Romaniei. Marea problema pe care am constatat-o si am sesizat-o si in discursul de la Parlamentul European a fost legata de efortul pe care oamenii politici din statele vechii Europe, in general, trebuie sa-l faca pentru a explica ca est-europenii, nu numai romanii, est-europenii au valorile lor cu care contribuie la cresterea valorii Uniunii, au inteligentele lor cu care contribuie la cresterea valorii Uniunii, au capacitatea lor de a genera securitate, cum e Polonia si Romania, recunoscute ca sunt furnizoare de securitate, si nu consumatoare. Deci, sunt multe….
Realizator: Sa speram ca vor si reusi, domnule presedinte, pentru ca, din pacate…
Traian Basescu: Daca isi asuma acest efort. Eu am facut un apel la oamenii politici sa-si asume acest efort, pentru ca oamenii politici au reusit sa faca sa dispara bariera est-vest, dar natiunilor lor nu le-au explicat foarte bine ca suntem cel putin la fel de valorosi ca si vechii europeni.
Realizator: Repet, sper sa si reuseasca, daca vor dori sa faca acest lucru, sper sa si reuseasca.
Traian Basescu: Da.
Realizator: Ramanem la discutia privind rolul Romaniei in Uniunea Europeana si modul in care isi va juca cartea pe care o are acum, pe un alt subiect extrem de important si despre care se discuta enorm in ultima vreme – securitatea energetica. Avem un cuvant de spus aici si nu putem ignora faptul ca in orice discutie despre acest subiect, al securitatii energetice, relatia cu Rusia este un factor. Ati fost, iarasi, destul de criticat pentru anumite declaratii facute pe tema relatiilor cu Rusia. Sunteti, macar din acest punct de vedere, al problemei energetice, un adversar al Rusiei, domnule presedinte?
Traian Basescu: Nu. Si cred ca asezarea mea in aceasta definitie este gresita. Eu nu sunt un adversar al Federatiei Ruse, sunt un adversar al unor practici.
Realizator: L-ati cam ciufulit pe un reprezentant rus de la Consiliul Europei acum cateva luni, anul trecut.
Traian Basescu: E altceva si nu o sa am ezitari ca ori de cate ori cineva incearca sa ne faca sa ne simtim neegali, voi avea acest tip de reactie, indiferent cine va fi.
Realizator: Imediat vi s-a reprosat ca presedintele ii enerveaza pe rusi, sa vedeti ca o sa ne scumpeasca astia gazul, ce ne facem? Adica, asta a fost tipul de …
Traian Basescu: Un asemenea tip de abordare i-a enervat si nu trebuia sa ii enerveze. Trebuie sa fim pe sub masa, este specific slugilor. Romania n-are un presedinte sluga, cel putin in acest mandat, sigur, si nu o sa-mi duc poporul la o actiune incovoiata fata de nimeni, cat timp detin aceasta functie. Romania trebuie sa aiba curaj sa spuna realitatile regiunii, pentru ca este una din tarile in care expertiza legata de regiune este cea mai buna. Va fi foarte greu sa ceri expertiza de la tari care sunt cu frontierele la Atlantic sau chiar la Marea Nordului. Noi traim aici de cand ne stim si stim foarte bine realitatile vecinilor nostri. De aceea pozitia mea va continua sa fie una extrem de directa legat de faptul ca se utilizeaza dependenta energetica sau, cel putin, aceasta este aparenta, ca o parghie politica. Uitati-va la preturi, unele state primesc gaze cu 160 de dolari pe mia de metri cubi, altele cu 180, altele cu 240, altele cu 300. Nu exista explicatie si nu poate fi
acceptata o explicatie pentru diferenta de preturi. Noua, spre exemplu, diferenta de pret cu unii vecini ne creeaza dificultati extraordinare in exportul de ingrasaminte.
Realizator: Lor le este mult mai ieftin.
Traian Basescu: Pentru ca este mare consumator de gaze, un vecin al nostru important primeste mult mai ieftin gazele si sigur ca industria romaneasca de ingrasaminte este paralizata pur si simplu, pentru ca nu poate iesi la acelasi pret cu care iese vecinul pe piata internationala, chiar pe piata nationala, pentru ca a devenit mai ieftin sa importi ingrasaminte de la un vecin, decat sa le produci aici datorita costului gazului. Or, acest lucru… Ce trebuie sa facem noi? Sa stam sa plangem pe sub masa si sa nu-l revendicam si public, nu numai in discutiile politice? Nu este posibil sa taci. Cine vrea sa taca, sa taca. Cine vrea sa critice punerea in dezbatere internationala a unei realitati, sa o critice. Si critica este corecta. Dar un singur lucru sa nu imi ceara nimeni, sa stau incovoiat.
Realizator: Revenim doamnelor si domnilor la “Pro Vest”. Invitat al acestei editii, presedintele Traian Basescu. Dle presedinte, am vorbit inainte de publicitate despre situatia Romaniei in Afganistan, in Irak. Nu putem ignora un subiect care a facut mare valva zilele acestea – este vorba despre arestarea celor doi cetateni romani in Irak, cetateni care lucrau intr-o baza militara americana. Pana si acesta a fost… S-a spart, pana la urma, tot asupra dvs.. Ati fost criticat ca ba ati stiut de ei, ba n-ati stiut de ei, ca nu va pasa de cetatenii romani aflati in dificultate. E, totusi, un subiect care a inflamat pe multa lume. E vorba, totusi, de doi romani care, nu stiu, au facut, n-au facut ceva, dar de trei luni nu s-a stiut mare lucru de ei.
Traian Basescu: Ma asteptam sa deschideti subiectul. Sigur, a fost o confuzie pe care am facut-o, plecand de la informatia pe care mi-o aduceau chiar inainte sa plec catre Parlament, cand lucram la discurs, la definitivarea discursului. ÃŽn prima faza a fost informatia de la ziaristii care au fost cu mine la Bruxelles: au fost rapiti doi romani, pe urma am avut informatia ca nu sunt rapiti, au fost doi romani arestati de Politia Militara americana si am spus: “Discut diseara chestiunea, sa ma astepte un referat, o informare legata de tema” si nu am facut legatura ca cei doi ar fi aceiasi despre care stiam din luna noiembrie ca au intrat intr-un conflict cu Politia Militara americana intr-o baza a SUA din Irak. Mi-am asumat eroarea, dar as discuta mai mult despre ceea ce am vazut ieri, alaltaieri, declaratiile oamenilor politici, si nu ma sfiesc sa-i nominalizez, pentru ca nu i-au interesat cei doi romani. Ce am vazut ieri la televizor este lichelismul politic dus la absurd. Da
ca ati vazut, au fost oameni politici care, pentru a-si face jocurile, au lansat suspiciunea: “Sunt ofiteri acoperiti ai serviciilor romanesti”, “Sa vina directorul SIE la Parlament sa ne spuna noua de ce ii spionam pe americani” – Bogdan Olteanu, Mircea Geoana, Norica Nicolai si au mai fost destui. I-am enumerat pentru ca au fost cei mai proeminenti dusmani ai acestor oameni. Oameni politici din Romania au lansat suspiciunea ca cei doi amarati, care au doar vina ca n-au respectat regulamentele bazei militare, ar fi spioni ai serviciilor de spionaj romanesti. Cum credeti ca Mircea Geoana, Olteanu, Norica Nicolai au aparat public pe acesti doi oameni? Din dorinta, care ii orbeste, de a lovi in presedinte au mers pana la a face rau acestor doi oameni. Eu va pot spune ca acesti oameni vor fi liberi, daca la ora la care difuzati emisiunea nu cumva si sunt liberi, pentru ca…
Realizator: Dar sunt liberi dupa trei luni, iertati-ma, domnule presedinte, dupa trei luni in care nu s-a stiu mare lucru despre ei.
Traian Basescu: Cred ca…
Realizator: Si nu s-a stiut de catre autoritatile statului, la nivel public vorbesc. Poate ca de aici… asta a fost si asta le-a usurat munca celor care v-au atacat pe acest subiect.
Traian Basescu: Nu. Uitati, eu am o rugaminte si pentru ca nu vreau sa fie vreo suspiciune, in nota primita de la Ministerul de Externe macar acest lucru cititi-l dumneavoastra, unde am marcat.
Realizator: “Cei doi au insistat ca familiile din Romania sa nu fie anuntate asupra incidentului pana la clarificarea situatiei, respectiv a punerii lor sub acuzare sau eliberarii lor”. Este o nota, intr-adevar, trimisa de Ministerul de Externe presedintelui Romaniei.
Traian Basescu: Deci, acesti doi oameni au insistat: “Pana cand nu se clarifica situatia nu faceti publica nici pentru familii informatia”, lucru pe care Ministerul de Externe l-a respectat pana acum doua zile, cand Ministerul de Externe a vorbit despre ei si, pana la urma, institutiile statului au obligatia sa asigure dreptul la imagine a cetatenilor romani. Ce a facut Ministerul de Externe a fost un lucru care a incalcat vointa acestor doi oameni, sa nu se vorbeasca despre ei, pentru ca au dreptul la imagine. Ma uitam aseara, ieri seara, sora unuia din ei : “Dar este un amarat, cum il faceti spion, cum il faceti…?”. Acesti oameni aveau dreptul sa nu fie obiect de balci in Romania din dorinta de a se lovi in presedinte. L-ati vazut pe Felix? Felix, motanul? Ce abordare agresiva, acuzand serviciile de informatii romanesti, sa vina sa-i spuna lui presedintele, lui Felix, cum ne-am trimis noi spioni in bazele americane. Deci, s-a mers atat de departe, cu dispretul pentru aces
ti doi oameni, incat politicieni romani i-au facut si ofiteri de informatii si spioni… Aveti impresia ca dezbaterea publica de ieri si de alaltaieri n-a fost preluata de Ambasada Statelor Unite si transmisa exact cand oamenii acestia sunt la interogatoriu si transmisa, “Vedeti ca domnul Felix, care este mare sef la trusturi de presa si la parid, domnul Geoana, fostul ambasador al Romaniei in Statele Unite, domnul Olteanu, presedintele Camerei Deputatilor din Romania ii suspecteaza ca sunt ofiteri acoperiti. Cum credeti ca i-au ajutat?
Realizator: Sa vedem cum se va sfarsi toata aceasta poveste, pentru ca ati vorbit despre aceste atacuri ale opozitiei, si nu numai ale opozitiei…
Traian Basescu: Apropo, fiti convinsi ca am explicat celor care trebuiau sa primeasca informatiile ca declaratiile nu trebuiesc luate in conisderatie ca ele vizeaza atacul la presedinte, sacrificand chiar interesele ale doi cetateni romani.
Realizator: Confruntarea multor politicieni cu presedintele nu se rezuma insa la acest subiect si este ceva mai veche. Sunteti tinta unei intentii de suspendare, a unei proceduri de suspendare. Din cate am vazut, PSD a strans semnaturi, urmeaza sa avem acum si motivarea, sa auzim si motivarea privind suspendarea dumneavoastra. Va temeti de aceasta procedura si cum ii vedeti efectele pe plan politic?
Traian Basescu: Nu, de procedura nu ma tem, pentru atunci cand am devenit presedintele Romaniei stiam foarte bine prevederile constitutionale. Daca este prevazut in Constitutie si in lege, am fost convins ca este posibil, deci mi-am asumat procedura legala, nu am nici o retinere din acest punct de vedere, atat timp cat este prevazut in Consitutie si in Legea referendumului, este o realitate asumata de mine de la intrarea in mandat. Ce cred ca este rau? Ma uitam tot la… Din pacate, pe domnul Geoana l-a etichetat domnul Iliescu ca fiind “prostanac”, ceva de genul acesta. Eu cred ca a fost…
Realizator: Ei, a retractat domnul presedinte, dupa aceea.
Traian Basescu: E, a fost indulgent. A fost indulegent etichetandu-l doar asa. Daca v-ati fi uitat, spunea:” Cum si-a permis presedintele sa mearga in Parlamentul European, pentru ca noi am anuntat ca vom declansa procedura de demitere?”. Ce mod de a gandi este, sau cum foloseste un politician roman ideea de a decredibiliza presedintele tarii chiar mergand intr-o actiune politica in folosul Romaniei?
Realizator: Dar, pana la urma, domnule presedinte, treaba unui sef al opozitiei este sa atace guvernul. Dincolo de aceasta, insa…
Traian Basescu: Dar nu sa decredibilizeze. Ataca-l, anunta ca declansezi procedura consitutionala, dar nu incerca sa explici romanilor ca dupa ce eu, Mircea Geoana, liderul – nu stiu daca al opozitiei, liderul opozitiei pare a fi altcineva in momentul de fata, de pe la liberali – liderul unui partid de opozitie, nu cred, daca respecta regula si interesul national, nu cred ca are dreptul ca atat timp cat presedintele este in functie, are un demers in favoarea Romaniei, sa transmita ca trebuie pus sub semnul intrebarii acest demers, pentru ca a anuntat el ca o sa-l suspende pe presedinte.
Realizator: Spuneati ca liderul opozitiei n-ar fi in PSD, ci la liberali. Pai, ierati-ma, va intreb atunci cine mai guverneaza, cine mai este in… Cum vedeti relatia dintre cele doua partide aflate la guvernare? Formal cel putin…
Traian Basescu: Eu cred ca trebuie sa-i invitati aici pe sefii celor doua partide, eu doar am observat ca opozitia…
Realizator: Asta este o noutate, de ce nu v-ati ferit sa comentati situatia din…
Traian Basescu: Din cele doua partide? Niciodata nu am comentat situatii din partide. Daca am vizat un lider sau altul, pentru ca…
Realizator: Ma refer stric la relatiile politice dintre cele doua forte aflate la guvernare si care nu va pot fi indiferente.
Traian Basescu: Nu-mi sunt indiferente, dar este responsabilitatea lor sa gaseasca formula sa tina ce le-am dat. Pentru ca eu le-am dat, Parlamentul a aprobat. Oamenii astia au pierdut alegerile. I-am adus la putere, pentru ca era o necesitate politica trimiterea in opozitie a PSD-ului. Am adoptat o pozitie in care am privit la Constitutie cu responsabilitate si am folosit-o pentru a produce o schimbare care era necesara. De aceea, am avut forta sa-i spun PSD-ului “Nu”. Pentru democratia din Romania este bine sa stati in opozitie, desi obtinuse cel mai mare procentaj in alegeri. Mi s-a parut ca asa este corect, pentru romani, in primul rand. Daca nu vor sti sa-si gestioneze ceea ce eu mi-am asumat, este problema lor. Problema lor sigur ca este si a mea, dar oricand pot sa explic de ce PSD trebuia sa fie trimis in opozitie, pentru cel putin un ciclu de patru ani.
Emisiunea “Pro-Vest”, PRO TV, 4 februarie 2007
Transcriere de RADOR