ONU cere Ucrainei oprirea canalului Bastroe


Comisia de ancheta a ONU creata pentru a evalua impactul ecologic al construirii de catre Ucraina a canalului Bastroe din Delta Dunarii a anuntat in luna iulie a nul trecut ca proiectul ucrainean are un impact ecologic nefast, informeaza Rompres. Comisia stiintifica, reunita de catre Comisia economica pentru Europa a Natiunilor Unite, a apreciat drept “probabil un important impact nefast transfrontalier” in aceasta zona din Delta care separa Romania de Ucraina.

Expertii, care le-au adus la cunostinta celor doua tari concluziile lor, dupa sesizarea facuta in 2004 de catre Bucuresti, au estimat ca respectivul canal, mai exact senalul navigabil sapat intr-un brat existent al Dunarii, distruge habitatul pestilor si al pasarilor migratoare din aceasta zona protejata si le perturba reproducerea. In opinia expertilor, dragarea albiei fluviului va antrena, de asemenea, constituirea de depozite de sedimente sau deversarea lor in mare, cu riscul de a perturba zone marine.

Prima faza de construire a canalului Bastroe a fost deja inaugurata in august 2004, lucrarile fiind suspendate la sfarsitul anului trecut, dar s-ar putea ca cea de-a doua faza sa demareze in aceasta vara, a declarat in fata presei presedintele comisiei ONU, Joost Terwindt. Construirea senalului navigabil, cu o lungime totala de 90 de km, a mai fost denuntata din cauza impactului sau ecologic, in afara de Romania, si de catre Uniunea Europeana, Statele Unite ale Americii si Fondul Mondial pentru Natura.

Autoritatile de la Bucuresti au reprosat Ucrainei ca nu i-a notificat angajarea in aceste lucrari, cum ar fi trebuit Kievul s-o faca in baza “Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului intr-un context transfrontalier”. Concluziile expertilor obliga Ucraina sa angajeze consultari cu Romania in legatura cu acest proiect, cu participarea populatiilor locale, si sa-i prezinte Bucurestiului orice decizie definitiva.

Asociatia Civic Media si ziarul ZIUA au desfasurat in cursul anului 2004 o intensa campanie de informare a opiniei publice romanesti asupra efectelor negative ale canalului Bastroe asupra mediului inconjurator din Delta Dunarii. Coalitia pentru Delta a reunit la acea data peste 400 de organizatii nonguvernamentale si a strans peste 43.000 de semnaturi din intreaga lume pentru sustinerea unei Delte ecologice iar reprezentantii Civic Media au inaintat Dosarul Bastroe expertilor ONU la Bucuresti, dupa o prima reuniune avuta la Odesa.

Romania, luata peste picior in problema Bastroe

Protestele Bucurestilor in cazul Bastroe nu par sa impresioneze Kievul, un responsabil ucrainean exprimandu-si, zilele acestea, indoielile cu privire la argumentele de natura ecologica aduse de partea romana in vederea sistarii lucrarilor de amenajare a canalului de navigatie de mare adancime Dunare-Marea Neagra. Acestea au fost stopate nu din cauza protestelor ecologice ale Romaniei, ci pentru a facilita reglementarea unor aspecte tehnice, destinate prevenirii colmatarii, pe viitor, a bratului Bastroe, a declarat, saptamana trecuta, ministrul Transporturilor si Comunicatiilor ucrainean, Viktor Bondar, potrivit “Rusia la zi”.

Motivul indignarii autoritatilor romane nu este de factura ecologica, ci economica si politica: dupa finalizarea tuturor operatiunilor de construire a canalului, navele ucrainene vor ajunge din Dunare in Marea Neagra ocolind porturile romanesti, a opinat ministrul Bondar, incheind cu un nonsalant “nu-i nimic, sa faca galagie”. Desi nerentabil din punct de vedere economic, canalul Dunare-Marea Neagra este necesar din punct de vedere strategic si nu ridica probleme de natura ecologica, a mai spus oficialul de la Kiev in apararea proiectului Bastroe.

Potrivit ministrului Bondar, finalizarea demersului ucrainean va necesita alocarea unei sume de aproximativ 129 de milioane de grivne, realizarea canalului facilitand accesul navelor ucrainene la porturile europene de insemnatate strategica, fara a mai intra in apele interne ale Romaniei.

Iulie – August 2006

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.