Marturia Parintelui Dumitru Staniloae catre tinerii miscarii generatiei neasteptate: “Trebuie să atacăm intelectualitatea aceasta înstrăinată de ortodoxie! Si chiar foarte dur!” * “CredinÅ£a este adevărata ÅŸtiinţă” * “Eu cred că trebuie să rămânem în creÅŸtinismul de la început” * “Catolicismul a avut întotdeauna tendinÅ£a să cucerească; ÅŸi cred că ÅŸi în Iugoslavia ei sunt de vină” * “ÃŽn caz de agresiune mă apăr!” * “Trebuie să avem un stat cât mai creÅŸtin!” Persoana e o mare taină. Åži lucrurile sunt taine. Ce însemnează acest „esteâ€? „A fiâ€? Cine poate să spună? Cioran nu-ÅŸi pune nicio problemă. La el totul e nimic, totul e de dispreÅ£uit, nici măcar nu-ÅŸi pune problema lui „esteâ€. Problema nu o poate rezolva nici antropologia, nici paleontologia. Nu cred că omul a ieÅŸit din maimuţă. Cu cât mă duc mai mult în trecut, cu atât văd un om superior omului de astăzi. Avea o înÅ£elegere a lucrurilor tainice omul de dinainte. Cei ce au scris Biblia sunt cu mult mai înÅ£elepÅ£i decât cei de astăzi. Sunt în stare oamenii de astăzi să scrie aÅŸa ceva? Cine-i poate întrece pe cei care au scris cărÅ£ile Bibliei? Cu cât te duci mai în urmă, cu atâta dai de oameni mai înÅ£elepÅ£i. Unde a ajuns ÅŸtiinÅ£a Occidentului? Au dezvoltat cele materiale, dar au uitat de cele spirituale.
„Trebuie să atacăm intelectualitatea aceasta înstrăinată de ortodoxie!†Ce gândire are Occidentul faţă de gândirea pe care o avea poporul nostru de la sate? Catolicismul susÅ£ine că în taină nu e energia necreată, ci că e o graÅ£ie creată; atunci Hristos nu este în taină ÅŸi ca urmare au venit sectele ÅŸi au spus: „ce ne mai trebuie taine?†Şi au rămas cu discursuri; fiecare cu discursul lui. Pe când tainele te unesc, sunt aceleaÅŸi, ÅŸi noi suntem o unitate pentru că avem tainele ÅŸi pentru că le cunoaÅŸtem. Poporul cunoaÅŸte tainele toate. Intelectualii nu mai recunosc nicio taină, parcă ÅŸtiu tot. Trebuie să atacăm intelectualitatea aceasta înstrăinată de ortodoxie! Si chiar foarte dur. Åži părinÅ£ii bisericeÅŸti au făcut asta. Au atacat pe Arie, au atacat pe necredincioÅŸi. Åži Pavel îi atacă. Trebuie să vorbim împotriva necredinÅ£ei. Nu ÅŸtiu nimic. Trebuie să recunoÅŸti taina, fiecare lucru, chiar lucrul material, este o taină, cu atât mai mult o persoană este o taină. De aceea, Ortodoxia a păstrat creÅŸtinismul de la început, mai vechi decât catolicismul, ÅŸi a păstrat sentimentul acesta al tainei. Åži ce superficialitate trăieÅŸti când mergi prin oraÅŸele acestea cu blocurile lor, cu tehnica lor, ÅŸi ce sentiment avea în suflet ţăranul când făcea o fântână! Căci el ÅŸtia că dincolo de astea, toate sunt o taină mare! Pe când ăştia cred că nu mai e nimic decât atâta – tehnica aceasta. Nici nu-ÅŸi pun întrebarea despre sensul lucrurilor. Dacă nu-i decât lumea aceasta, cu dependenÅ£ele ei, cu legile ei, totul e fără sens. Dacă oamenii mor rând pe rând definitiv, apar alte generaÅ£ii ÅŸi mor definitiv, ce sens mai văd ei: niciunul. Nu-i niciun sens în alt plan, superior acestuia. Lumea aceasta e foarte complexă, cine-o pătrunde? Åži chiar dacă o pătrunzi nu te satisface dacă nu recunoÅŸti ceva mai presus de ea. Nu mă mântuieÅŸte lumea aceasta. Cum a apărut omul? Sigur că nu L-a văzut nimeni pe Dumnezeu cum face pe om: cum adună pământ ÅŸi îi face trupul ÅŸi îi suflă suflare de viaţă. Dar e o taină apariÅ£ia omului: omul nu a putut apărea din maimuţă. Este cu totul altceva: e raÅ£iunea asta prin care judecă toate, prin care este conÅŸtient de toate. Au ÅŸi animalele o raÅ£iune, dar e o raÅ£iune obiect; omul e o raÅ£iune subiect. Este adevărat că sunt ÅŸi animale care parcă au afecÅ£iune, sunt câini, pisici, chiar în flori, în plante e ceva care parcă e un fel de simÅ£ire, dar o simÅ£ire inconÅŸtientă; e altceva.
„Vor rămâne puÅ£ini cei ce vor trăi cu adevărat credinÅ£aâ€
„N-a fost cândva când n-a fostâ€, e cea mai întemeiată ÅŸtiinţă. ÅžtiinÅ£a nu spune nimic despre originea lumii. Este foarte mărginită. CredinÅ£a vede realitatea, vede că nu poate să fie lumea aceasta de la ea. Trebuie să fie cineva perfect ÅŸi fără început. Aceasta este cea mai sigură ÅŸtiinţă. CredinÅ£a este adevărata ÅŸtiinţă. Mi-a spus un doctor: „Eu nu cred în Dumnezeu; eu ÅŸtiu de Dumnezeu!â€. Cred că Occidentul acesta va ajunge la un mare fiasco dacă nu se opreÅŸte. Poate să ducă la sfârÅŸitul lumii cu această civilizaÅ£ie tehnică, care nu-ÅŸi pune problema tainei. Nu-mi dă nimic, nu-mi explică nimic această ÅŸtiinţă atee, fără Dumnezeu; absolut nimic. Dar nu vrea să recunoască că totul este o taină. Aceasta e ÅŸtiinÅ£a adevărată, să ÅŸtii că există o taină a tuturor lucrurilor. Åži taina supremă este Dumnezeu, dar o taină de care eÅŸti sigur; taina pe care o constaÅ£i în mod sigur, ÅŸi cred că dacă omenirea s-ar mai putea maturiza ar trebui să revină la această înÅ£elegere a tainei lucrurilor, a neputinÅ£ei ÅŸtiinÅ£ei de a explica ceva. Dar ce-ÅŸi poate explica ÅŸtiinÅ£a, ÅŸi ce poate crea? Este o moarte tehnica aceasta. Poate că se potriveÅŸte cu ceea ce se spune la Apocalipsă, că se vor înmulÅ£i Gog ÅŸi Magog – aceste mulÅ£imi străine de Dumnezeu, ÅŸi vor rămâne puÅ£ini cei ce vor trăi cu adevărat credinÅ£a, cei care vor fi cu adevărat credincioÅŸi ÅŸi iată respectul pentru cei ce au fost, că lucrurile cele mai minunate le-am moÅŸtenit din trecut, de la generaÅ£iile trecute.
„CredinÅ£a este ÅŸtiinÅ£a adevărată!â€
CredinÅ£a este ÅŸtiinÅ£a adevărată, ÅŸi ÅŸtiinÅ£a adevărată este ÅŸtiinÅ£a tainei, care răspunde pe de altă parte aspiraÅ£iei omului de a cunoaÅŸte la infinit. Niciodată nu poÅ£i să cunoÅŸti ceea ce este în taină complet, trebuie să înaintezi la infinit în această cunoÅŸtinţă; ÅŸi asta corespunde aspiraÅ£iei omului. De aceea Ortodoxia este mult mai înaltă decât Occidentul acesta, care nu ÅŸtie de taină ÅŸi care a redus creÅŸtinismul la ceva foarte apropiat de ÅŸtiinÅ£a aceasta mărginită. Intrând în Occident, creÅŸtinismul a intrat într-o lume barbară. ÃŽn Răsărit a intrat într-o lume care depăşise toate posibilităţile filosofiei, care nu satisfăceau. Evanghelia a venit cu Taina Persoanei. Pentru filosofie era o esenţă. Dacă e esenţă, totul trebuie să fie impersonal ÅŸi supus unor legi uniforme. Ori nu-i aÅŸa: de unde sunt persoanele care sunt atât de variate? Fiecare este alta ÅŸi e taina libertăţii în persoane. CreÅŸtinismul a venit într-o lume care depăşise toate aceste faze. Spunea un protestant: noi n-am întâlnit nimic creÅŸtin decât „să nu furi ÅŸi să nu uciziâ€. ÃŽnainte furau ÅŸi ucideau. Atâta ÅŸtiu ei din creÅŸtinism. Åži ce înalt este creÅŸtinismul! Poate fi depăşit de vreo doctrină, de vreo gândire? Poate fi depăşită Evanghelia lui Ioan? AÅŸ vrea să lucrez, dacă îmi ajută Dumnezeu, la o carte despre Hristos în Epistolele SfinÅ£ilor Apostoli. Este extraordinar; atâta bogăţie, atâta profunzime, este inepuizabil; ce-s toate filosofiile pe lângă Epistolele Sfântului Apostol Pavel? Cioran spune că a fost epileptic. Poate un epileptic să creeze aÅŸa ceva? Filosofiile atee afirmă că nu există taină, spun că Dumnezeu e distant.
„Nicio limbă nu este atât de latină ca limba noastră!â€
Eu cred că trebuie să rămânem în creÅŸtinismul de la început, poporul român s-a precizat ca popor român prin creÅŸtinism. VedeÅ£i Faptele Apostolilor capitolul 16:9-12, unde Sfântului Apostol Pavel fiind în Troia are un vis în care i se arată un macedonean zicându-i: „Treci în Macedonia ÅŸi ne ajută; treci Bosforul ÅŸi te du, că se deschide o poartă nouăâ€. Åži a ajuns în Filippi care era colonie romană – vers.12. Deci noi avem creÅŸtinismul înainte de Roma; la Roma a mers Pavel abia după aceea, când este dus, legat ÅŸi închis. Åži la Roma vreo 200 de ani nu s-a vorbit limba latină, ci limba greacă. El spune că aici era colonie romană. Iar noi avem termeni latini proprii, nu de la Roma, de dinainte de cei care s-au format la Roma. Eu zic că noi suntem proto-latinitatea. Nicio limbă nu este atât de latină ca limba noastră; este foarte apropiată de limba latină scrisă. Avem cuvintele latine cele mai substanÅ£iale, cele mai pline de sevă, de exemplu: inima este de la anima, noi spunem AtotÅ£iitorul, traducerea exactă după „Pantocratorâ€, în Occident ei zic Atotputernicul. Atotputernicul e mai rece, AtotÅ£iitorul parcă te îmbrăţiÅŸează. Noi zicem Tată, ei zic Pater. Tată parcă-i altfel. Noi zicem Fecioară, ei zic Virgo, mai fizic. Ei zic „regnum†– stăpânire, parcă mai lumeÅŸte; noi zicem împărăţie, parcă mai plină de taină, de basm. Noi zicem biserică de la „basilikiâ€, adică clădirea împărătească. Hristos e ÃŽmpăratul. Ei zic „ecclesiaâ€; iar toÅ£i termenii aceÅŸtia au trecut la popoarele din Occident de la Roma, dar la noi nu. Åži ceva din duhul acesta răsăritean, de taină, se vede în toate cuvintele noastre. Noi nu le-am luat de la Roma! Noi avem o limbă proprie! Latină, dar proprie! Noi am fost protolatini, aici s-a format latinitatea. De altfel, caracterul nostru latin nu e străin de vechimea fiinÅ£ei noastre de traci. ÃŽnvăţatul vienez Tomaschek, în lucrarea sa „Über die Bessenâ€, tipărită la 1880, spune că besii erau tracii ÅŸi dincolo de Bosfor se numeau biti, iar capitala Bitiniei era Troia, de unde nepotul lui Priam, după ce grecii înving, pleacă (evident că nu singur, ci cu corăbii ÅŸi cu mulÅ£ime) ÅŸi întemeiază Roma.
„Latinitatea primă şi cea mai curată a fost aici†Eu cred că aici a fost protolatinitatea! Latinitatea primă şi cea mai curată a fost aici. Sfântul Apostol Pavel a tradus în limba asta care se vorbea aici. De ce noi am rămas latini după ce am avut stăpânirea armatei romane vreo sută şi ceva de ani? Aşa de repede îşi pierde un popor limba? De ce n-au devenit latini grecii? Sau cei din Asia Mică? Sau cei din Egipt? De ce numai noi? Tracii aceştia se întindeau foarte departe, se întindeau dincolo în Bitinia, până în Frigia şi s-au întins în toţi Balcanii, pe urmă până-n nordul Carpaţilor. Poate împrejurările, sau poate nu ştiu ce fel al nostru de a fi prea îngăduitori, ne-am împuţinat aşa teritoriul. Bălcescu spune că atunci când a ajuns pe un vârf de munte, în Bulgaria, de jur împrejurul lui erau numai români.
Pe de o parte avem luciditatea aceasta latină, cum nu o au slavii, dar avem pe de altă parte un sentiment al tainei, cum nu-l au nici francezii, nici spaniolii sau italienii. Åži la germani ÅŸi la englezi limba latină se folosea, dar nu a înfiinÅ£at limba vorbită. La noi limba liturgică a înfiinÅ£at limba vorbită. Åži de aceea ÅŸi cuvintele noastre au alt înÅ£eles: noi nu spunem „convenÅ£iaâ€, noi spunem cuviinţă, ÅŸi ce deosebire mare este! Multe s-ar putea spune despre cum e de influenÅ£ată limba poporului. Cred că poporul ÅŸi-a menÅ£inut limba lui vorbită; cred că Tatăl Nostru, Crezul, le-avea poporul dintotdeauna. Åži sunt cuvinte latine, foarte puÅ£ine cuvinte slave sunt; n-am fost influenÅ£aÅ£i de slavi. „Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl AtotÅ£iitorul, Făcătorul – Făcătorul, nu Creatorul, e altceva – Făcătorul cerului ÅŸi al pământului, văzutelor tuturor ÅŸi nevăzutelorâ€. Unde-i cuvânt slav? Aproape că nu e cuvânt slav, decât Duhul.
„În caz de agresiune mă apăr!â€
Catolicismul a avut întotdeauna tendinţa să cucerească; şi cred că şi în Iugoslavia ei sunt de vină. Ortodoxia nu s-a impus niciodată prin forţă, s-a impus cu jertfă. Nu folosesc sabia împotriva altuia, ci primesc sabia. Mucenicie, nu luptă împotriva altora. E o mare tragedie ce se întâmplă acolo. Occidentalii îi acuză pe sârbi. În caz de agresiune mă apăr, dar nu răspândesc creştinismul cu sabia. Mă apăr. Ştefan cel Mare, şi Mircea cel Bătrân, şi atâţia alţii, şi-au apărat Ţările, e absolut firesc şi e o datorie chiar. Sfinţenie, mucenicie, model de viaţă curată, generoasă, jertfelnică. Aceasta e ortodoxia noastră românească.
„Familia e sfântăâ€
SfinÅ£ii PărinÅ£i au lăudat la fel de mult căsătoria ca ÅŸi monahismul. Familia e sfântă. Pe de o parte se recunoaÅŸte că Dumnezeu a creat omul bărbat ÅŸi femeie; omul întreg este bărbat ÅŸi femeie. Åži de fapt, în căsătorie se depăşeÅŸte plăcerea trupească. Vin atâtea griji, copii. Ceea ce e trupesc este depăşit, dar totuÅŸi este ÅŸi preÅ£uirea asta; legătura completă. Eu cel puÅ£in aÅŸa am trăit-o. Nu mai e viaÅ£a mea întreagă, nu mai e soÅ£ia mea; câtă sensibilitate, câtă iubire a unuia pentru altul! Se poate scrie o carte despre sfinÅ£enia în căsătorie. ÃŽn Occident se destramă familia, nu mai există căsătorie. Ä‚sta-i Occidentul! Li se pare importantă homosexualitatea. Nu mai înaintează omenirea. ÃŽn Suedia numai 3% se căsătoresc! ÃŽn Olanda îi vezi în doi, bărbat ÅŸi femeie, împerechindu-se în vitrină. ÃŽn America au legiferat homosexualitatea, drogurile. De fapt unde-au ajuns ei? Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Omul întreg e bărbat ÅŸi femeieâ€. Bărbatul singur nu e om întreg; femeia singură nu e om întreg; numai împreună sunt omul întreg. Cât de împuÅ£inat eÅŸti după ce nu mai ai femeie! Cât de neîntreg eÅŸti! Cine te iubeÅŸte? Te iubeÅŸte soÅ£ia cel mai mult! Te iubeÅŸte bărbatul cel mai mult! Nu există altul care să te iubească aÅŸa de mult! SoÅ£ia rămâne lângă bărbat, bărbatul lângă soÅ£ie, este o unitate deplină între unul ÅŸi altul.
„Trebuie să avem un stat cât mai creÅŸtin!â€
Am scris în tinereÅ£e un articol în „Gândireaâ€, pe care l-am inclus ÅŸi în cartea „Ortodoxie ÅŸi românismâ€, se chema „Cele două împărăţiiâ€. Era un rus, VâşeslavÅ£ev, care spunea că în stat se uneÅŸte ceea ce e dumnezeiesc cu ceea ce e diavolesc. Adică, pe de o parte, statul e menit să menÅ£ină o unitate în popor, iar pe de alta se foloseÅŸte de sabie, de forme aspre. Eu spun că nu e aÅŸa. Statul este „supuneÅ£i-vă stăpânirii†şi cred că trebuie militat pentru un stat creÅŸtin. Ca să se ajungă să se folosească cât mai puÅ£in de metodele acestea aspre. Cred că merge prea departe când spune că într-un stat se uneÅŸte divinul cu diabolicul; dar nu e ca ÃŽmpărăţia Bisericii, în care nu e niciun fel de folosire a forÅ£ei. Statul trebuie să înainteze spre această stare, dar nu poate ajunge acolo, căci noi înÅŸine nu suntem la măsura aceasta. De aceea Pavel spune: „supuneÅ£i-vă stăpânirilorâ€, fără asta nu putem căci suntem într-o fază imperfectă, ÅŸi atunci ne trebuie ÅŸi statul, un stat care să folosească ÅŸi forÅ£a, dar numai cât e strict necesar. Dar trebuie să căutăm să avem statul cât mai creÅŸtin! Åži statul românesc a fost înainte destul de creÅŸtin. Nu intrase masoneria. Acum sunt interese individuale, masonerie, ateism. Câte ÅŸi mai câte! Trebuie să milităm pentru un stat creÅŸtin. Cât mai creÅŸtin. CitiÅ£i vă rog articolele „Cele două împărăţii†şi „Despre etica naÅ£ionalismului†. Ei, v-am spus câte ceva aÅŸa…
A consemnat Crina PALAS
VEGHEA, Publicatie a Generatiei Neasteptate, An I – Nr 2
Cititi prima parte a interviului cu Parintele Staniloae in Sectiunea Puterea Credintei