Omul Liiceanu ÅŸi maÅŸinile sale
1 Iunie, 2007 | de Cristian Teodorescu | COTIDIANUL
Unul dintre cele mai frumoase ÅŸi mai atipice texte scrise de Gabriel Liiceanu a apărut, azi, în Cotidianul. O parte dintre reacÅ£iile cititorilor ediÅ£iei electronice m-au dezamăgit în totalitate. Poate insă că eu, adresantul, am fost de vină. Trebuia să propun un ghid de lectură a textului. Fiindcă altfel nu-mi explic reacÅ£ii de tip „Daca Liiceanu vorbeÅŸte cu maÅŸina lui, să se ducă la doctor†sau „Noica se răsuceÅŸte în mormînt†sau „Lui Liiceanu ar trebui să-i fie ruÅŸine că se laudă cu un BMWâ€.
Poate că o parte dintre aceste reacţii a venit din cauză că omul public, Liiceanu, are o anumită imagine, întreţinută mai ales de adversarii săi, în vreme ce Gabriel Liiceanu, cel pe care îl cunosc, în particular, e un om cu umor, prietenos şi, care, în scrisoarea pe care mi-a trimis-o, şi-a dezvăluit şi aceste trăsături.
Nu văd nimic rău dacă cineva îşi explică slăbiciunea faţă de cele două maşini ale sale. Şi nu înţeleg de ce Liiceanu trebuie privit din perspectiva luptei de clasă. Pentru cei care îl evaluează astfel, Gabriel Liiceanu locuieşte şi azi în acelaşi apartament ca înainte de 1989. Un apartament de bloc în care Liiceanu nici măcar n-a făcut îmbunătăţiri. Cît despre cele două maşini ale sale, Siegrfrid şi Marcello, adică un BMW şi o Alfa Romeo, ele aparţin unui scriitor şi unei, totuşi, edituri care au ceva succes în România, ca să nu zic mai mult.
ÃŽn loc să-ÅŸi bage banii în acÅ£iuni sau în mai ÅŸtiu eu ce chestii care produc bani, Liiceanu îşi cumpără două maÅŸini. Cred că face asta cu psihologia omului care a plecat de la „Dacia†si care după un drum de la BucureÅŸti la Paris cu o „Dacieâ€, în 1997, a avut nevoie de de două zile de recuperare după aceea.
Dar aici, în România, editorul trebuie să alerge prin ţară, pentru a întreţine imaginea Humanitas-ului. Are nevoie de o maşină puternică şi care să nu consume prea mult carburant. Acelaşi director al Editurii Humanitas îşi dă seama că dacă îşi hinghereşte prin Bucureşti maşina pentru drumurile lungi o termină. Îşi mai cumpără o maşină, o Alfa Romeo de oraş.
ImaginaÅ£i-vă că îl vedeÅ£i de Liiceanu conducînd o „Dacieâ€, azi. N-ar fi ăsta un semn clar că Humanitas merge prost ÅŸi că Liiceanu e în pierdere? In scrisoarea lui, consacrată în cea mai mare lui Siegfried, Liiceanu iÅŸi elogiază maÅŸina, dar spune, undeva, că automobilul său e cu totul altceva decît maÅŸina opulenÅ£ei afiÅŸate mitocăneÅŸte. E un vehicul de viteză, cu un motor excelent, ÅŸi care are un preÅ£ cuviincios. Restul e relaÅ£ia personală a unui ÅŸofer care cere mulÅ£i kilomeri pe oră de la maÅŸina sa ÅŸi la care ea (adică el, Siegrfied, în cazul lui Liiceanu) îi răspunde afirmativ, fără să tremure din toate încheieturile.