Mintea cu muÅŸchi
Cei care se numesc pe ei înÅŸiÅŸi de câtva timp „intelectualiâ€, iniÅ£iind ori semnând apeluri politice adresate, în acelaÅŸi timp, elitelor ÅŸi masselor largi, se deosebesc de noi ceilalÅ£i prin câteva trăsături caracteristice, dintre care sunt de reÅ£inut mai ales acestea :
În primul şi în primul rând dânşii urăsc.
În al doilea şi al doilea rând, dânşii urăsc.
Iar în al treilea şi al treilea rând : urăsc.
Ura este un sentiment omenesc greu care întăreÅŸte sufletul ÅŸi încordează muÅŸchii minÅ£ii strivind interior orice remuÅŸcare, părere de rău, îndoială pentru fapta categorică. Fapta categorică, la rândul ei, este acÅ£iunea continuă ÅŸi neabătută a trupului omenesc constând mai ales din picioare tropăitoare dar ÅŸi din mâini cu pumni ÅŸi chiar din priviri împăroÅŸate deochiate. Oricând apare o frână în exercitarea naturală a acestor porniri mecanice – ura cea grea din suflet o striveÅŸte lăsând lucrurile să culiseze bine unse printre fiinÅ£e. Ura este, aÅŸadar, grea ÅŸi are rostul lubrifiantului în mecanismul uman definibil, din punct de vedere intelectual, ca îmbinare fericită între mintea cu muÅŸchi ÅŸi sufletul fără remuÅŸcări. Ea are ÅŸi o culoare : este de obicei verzuie , dar nu verde crud, nici verde petrol – ci în nuanÅ£a urzicilor fierte cu ceapă prăjită în untură de gâscă până se înroÅŸeÅŸte foaia pe margine : hoc est modus operandi. ÃŽn jocul de copii numit „HoÅ£ul de păgubaş†i se zice celui care trebuie să-l ardă pe hoÅ£ :†Dă-i, mă, trei la palmă cum sfârâie dracul pe unturăâ€! Mutatis mutandis: „intelectualiceÅŸte†igitur.
Ura nu înseamnă dispreţ, nici mod ironic de a exista printre oameni, nici disimulare sau râs (rânjet) apotropaic. Nu; ura le cumulează pe toate acestea devenind sentiment spontan sincretic, sinergetic şi consumator de energie corporală.
Ura devine, prin spontaneitatea ei, chestiune de destin : pe cine l-a ales – nu mai scapă de ea. Există doar posibilitatea să o stăvileÅŸti, adică fie s-o Å£ii numai în pieptul tău – fie, pur ÅŸi simplu, s-o Å£ii în tine dar să nu-i dai voie să-Å£i năvălească în piept, s-o constrângi a se păstra în viscere, mai jos de suflet. Se spune despre cineva care reuÅŸeÅŸte această performanţă că „zace ura în elâ€. Când, totuÅŸi, lichidul verzui găseÅŸte o supapă de scăpare spre pieptul încins al individului respectiv, atunci el acÅ£ionează „ cu zăcăşenieâ€, sau „ cu zăcăşie†– ceea ce înseamnă, în cheie intelectualicească actuală,â€cu ură visceralăâ€. Adică, ce a zăcut atâta timp se revoltă dintr-o dată, spontan, ÅŸi face ravagii. ÃŽn acest sens, intelectualii cu ură pot fi numiÅ£i ÅŸi intelectuali roÅŸii : aceste scăpări bruÅŸte din frânele minÅ£ii ale lichidului urât pun sângele în miÅŸcare, vasele mari presează asupra celor mici în mod ierarhic iar cele foarte mici, invizibile, de la nivelul pielii, se înroÅŸesc, spunându-se că omului i-au luat foc obrajii, mâinile, bolboaÅŸele ochilor chiar. ÃŽn descântecele de deochi acest om se cheamă „ omul roÅŸu poroÅŸu†, ceea ce ar putea să însemne roÅŸu peste tot, adică din cerul gurii până după urechi – ÅŸi este individul de care trebuie neapărat să te fereÅŸti :†Să te ferească SfântuleÅ£ul să cazi cu el la vreo-nvoială, că repede te lasă lefter.â€
Rezultă că omul roşu poroşu , devenit astfel din cauza vărsării urii verzui în suflet, este învoitor şi lefteritor, dar acestea sunt (alte) calităţi pe care trebuie să le dezvoltăm separat, atunci când vom discuta şi despre faptul că intelectualii roşii sunt, de obicei, urâţi. Da, urâţi, adică nu sunt frumoşi, au feţe schimonosite, semne distinctive, apucături de oameni nededaţi cu civilizaţia ( ţistuie, scuipă, şuieră, se scobesc în nas etc.) ,etc. În ei se revarsă de la natură, prin destin, ura. Nu este obligatoriu ca oricine urăşte să fie şi urât, dar inversul se verifică matematic. Luaţi-i, de pildă, la rând pe intelectualii roşii poroşii de la noi şi vă veţi convinge.
Cine crede, apoi, – pentru că tot am ajuns la acest capitol al contrariilor – că ura poate fi deturnată – greÅŸeÅŸte. Nu ; ea poate doar să-ÅŸi schimbe nuanÅ£ele, aÅŸa cum dă combinaÅ£ia de fiere cu sânge pentru fiecare în parte – dar de schimbat, n-are cum să se schimbe : este un dat al destinului. Ea vrea să schimbe lumea fără a se schimba pe sine însăşi.
Latinii numeau aceste roÅŸeli umane categorice „furiiâ€, iar grecii, înaintea lor ÅŸi independent de ei, „eriniiâ€. Pe cine picau – nu mai scăpa. ÃŽn general ca să lase lumea în pace ele ( erau resimÅ£ite ca femei, dar a fost doar o impresie gramaticală ) trebuiau hrănite, îngrijite, mângâiate, gâdilate : când se săturau cădeau în adormire un timp.
La noi, în vremea lui Caragiale ÅŸi un timp bunicel după aceea, celor purtători de roÅŸeaţă sufletească li s-a zis „roÅŸiiâ€. Se credea că le-au dat acest nume „albiiâ€, dar s-a observat că el se impunea de la sine ÅŸi că ei erau răspândiÅ£i peste tot, ÅŸi la verzi, ÅŸi la violeÅ£i, galbeni, argintii , ÅŸi chiar la albi. Erau „traspartiniciâ€, cum se zice azi. Când se legau între ei prin diferite jurăminte, legăminte, apeluri etc. – erau denumiÅ£i, ca grup, „ortaua roÅŸie†. ÃŽntre ei se aflau bancheri, directori bugetivori, ÅŸefi de ÅŸcoli de tot felul (de la Academiile sfintei Vineri până la cele din Fefelei), carneazi – adică discipoli ai lui Carneades -, saltimbanci, chiar poeÅ£i plătiÅ£i să-ÅŸi apese cuvintele prin ziare ori să facă pe măscăricii publici, etc. Ortaua roÅŸie avea aceleaÅŸi trăsături ca intelectualii roÅŸii de azi ÅŸi de totdeauna, adică în primul ÅŸi în primul rând o (îi) caracteriza ura, apoi iarăşi ura ÅŸi în fine, tot ura. Istoria recentă a domolit-o un timp cu urale. ÃŽn somnul ei vegetal , însă, Ortaua roÅŸie puiază , puiază, puiază – ÅŸi, brusc , ca la un semn, din ură s-a întrupat iarăşi revendicativă, bugetivoră, logoreică, justiÅ£iară, punitivă. N-avem ce-i face, mereu va mai rămâne ceva de furat ca s-o liniÅŸtim – tot ce ne rămâne e s-o recunoaÅŸtem, s-o înconjurăm, s-o ocolim.
Mai ales s-o ocolim, cât mai pe departe.
Nicolae Georgescu