Åži pentru că răul nu este impersonal, o să încercăm să facem niÅŸte referiri concrete. Trăim într-o societate din ce în ce mai secularizată, într-o societate din care, dacă ar fi să ne luăm după reprezentanÅ£ii “religiei†drepturilor omului, ar trebui să dispară orice însemne sau manifestare creÅŸtină din spaÅ£iul public. Ni se par relevante, în acest sens, tentativele de scoatere a icoanelor sau de eliminare a religiei din ÅŸcoli. Toate aceste campanii sunt întreÅ£inute de o reÅ£ea mică, dar activă ÅŸi gălăgioasă, puternic susÅ£inută de vechi structuri ateiste. Este aceeaÅŸi reÅ£ea care a fost împotriva ridicării unei biserici în incinta Universităţii din BucureÅŸti, care s-a împotrivit ridicării Catedralei Mântuirii Neamului sau care a cerut să se scoată rugăciunea “Tatăl nostru†din programele de radio. O reÅ£ea care, în partea ei vizibilă, îi are ca reprezentanÅ£i pe “toleranta†Smaranda Enache, Gabriel Andreescu, Renate Weber, Marius Cernea, Mircea Toma sau Alina Mungiu Pippidi (autoarea lucrării blasfemiatoare “EvangheliÅŸtiiâ€). Fiecare dintre aceÅŸtia reprezintă organizaÅ£ii cu nume pompoase, pretinzând că reprezintă societatea civilă. ToÅ£i aceÅŸtia încearcă să ne servească un PiteÅŸti “softâ€. Dar având aceeaÅŸi finalitate ca ÅŸi PiteÅŸtiul “hardâ€: reeducarea prin spălarea creierelor, depersonalizarea, ruperea nodurilor etnice, batjocorirea Bisericii ÅŸi a Mântuitorului Iisus Hristos. Este PiteÅŸtiul după PiteÅŸti.
ÃŽntr-un articol din acest număr al revistei publicăm o mărturie de excepÅ£ie a unui om care a trecut prin iadul închisorii de la PiteÅŸti, blândul Nicolae Purcărea. Acesta descrie supliciile îndurate de dânsul ÅŸi de către studenÅ£ii generaÅ£iei sale în perioada Săptămânii Patimilor. Sunt experienÅ£e halucinante, de înfruntare faţă către faţă a satanei. Åži cu toate torturile extreme la care a fost supus dânsul, ÅŸi alÅ£ii ca dânsul, la întrebarea ÅŸefului echipei de reeducatori, Å¢urcanu, dacă mai există cineva care crede în Dumnezeu, ridică mâna. Sub spectrul reînceperii torturilor. Dar, iată că Dumnezeu a îngăduit breÅŸe în acest mecanism satanic, pentru ca mărturisirea lui să fie o dovadă a Atotputerniciei lui Dumnezeu. Citind acest material despre PiteÅŸtiul “hardâ€, veÅ£i observa sursa inspiraÅ£iei Alinei Mungiu Pippidi, această nouă preoteasă a societăţii civile. Atât de asemănătoare cu vechea preoteasă a regimului ateu bolÅŸevic, Ana Pauker.
În faţa atâtor atacuri împotriva fundamentelor noastre sufleteşti, ne-am hotărât să ne îndeplinim datoria noastră de creştini, de a-l mărturisi pe Hristos şi de a reacţiona împotriva atacurilor nedrepte îndreptate împotriva Bisericii Ortodoxe Române.
Ce e de făcut? Iată ce ne spune Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Efeseni:
“Lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva domniilor, împotriva stăpânirilor (diavoleşti), împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, răspândite în văzduhuri.
Pentru aceea, luaţi toate armele dumnezeieşti, ca să puteţi sta împotrivă în ziua cea rea (ziua ispitei – n.n.) şi toate biruindu-le să rămâneţi în picioare.
Staţi deci tari, având mijlocul vostru încins cu brâul adevărului, şi îmbrăcaţi-vă cu platoşa dreptăţii. Şi încălţaţi picioarele voastre cu sandalele vestirii Evangheliei păcii. În toate luaţi pavăza credinţei, cu care veţi putea să stingeţi toate săgeţile cele arzătoare ale vicleanului. Luaţi şi coiful mântuirii şi sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu.
FaceÅ£i în toată vremea, întru Duhul tot felul de rugăciuni ÅŸi de cereri ÅŸi în toate acestea privegheaÅ£i, cu toată stăruinÅ£a, rugându-vă pentru toÅ£i sfinÅ£ii.â€
Este nevoie să fim în stare de veghe, să-l mărturisim pe Hristos cu toată puterea, căci, nu-i aÅŸa?, „cu noi este Dumnezeuâ€. „ÎndrăzniÅ£i, Eu am biruit lumea†este îndemnul Mântuitorului Iisus Hristos.
Florian PALAS / VEGHEA
Noua noastră publicaÅ£ie se numeÅŸte “Vegheaâ€. Un titlu care îi plăcea grozav magistrului nostru, Petre Å¢uÅ£ea. Ne place ÅŸi nouă. Debutăm în Sfântul Post al ÃŽnvierii Domnului, tocmai perioada care descoperă semnificaÅ£ia postului, a santinelei care se găseÅŸte la datorie, a celui care ÅŸtie că are de dus o luptă ÅŸi că această luptă, dincolo de socotelile noastre, ne angajează în toate ipostazele, inclusiv în ipostaza istorică. Pentru că nu suntem chemaÅ£i să fim doar creatori de istorie, ci să fim răspunzători chiar atunci când nu o creăm sau atunci când ni se pare că mai putem rămâne departe de ea.
Picătura care a umplut paharul a fost atacul împotriva icoanei creÅŸtine, atac desfăşurat concomitent cu publicarea unui necesar raport pentru condamnarea crimelor comunismului, dar atât de necinstit împotriva Bisericii ÅŸi a slujitorilor ei. Este suficient să amintim de aprecierea făcută în raportul Tismăneanu, că cel mai mare teolog creÅŸtin al secolului XX, Părintele Profesor Dumitru Stăniloae, a fost un teolog penibil, sau de terfelirea numelui Patriarhului de duioasă amintire Teoctist. De altfel, autorii raportului acreditează teza “colaboraÅ£ionismului†Bisericii Ortodoxe. Pentru a vedea reaua credinţă a oamenilor fără Dumnezeu, autori ai acestui raport, o să apelăm la lucrarea intitulată “Biserica întemniÅ£ată. România: 1944-1989â€, alcătuită de Paul Caravia, Virgiliu Constantinescu ÅŸi Flori Stănescu (apărută sub egida unui for al Academiei Române – Institutul NaÅ£ional pentru Studiul Totalitarismului), în care se află înregistraÅ£i 2398 de preoÅ£i, dintre care 1725 sunt ortodocÅŸi. Sunt menÅ£ionaÅ£i ÅŸi 31 de ierarhi ortodocÅŸi scoÅŸi din scaun, sechestraÅ£i. AlÅ£ii au fost omorâţi pur ÅŸi simplu, cum este cazul episcopilor Irineu Mihălcescu sau Nicolae Popovici. Sunt enumeraÅ£i ÅŸi 60 de monahi despre care se ÅŸtie că au sprijinit rezistenÅ£a românească anticomunistă. ÃŽntr-o altă lucrare de excepÅ£ie, “Martiri pentru Hristos, din România, în perioada regimului comunistâ€, Editura Institutului Biblic ÅŸi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, BucureÅŸti, 2007, realizată de un colectiv multiconfesional de specialiÅŸti condus de un tânăr istoric remarcabil, Adrian Nicolae Petcu, sunt evidenÅ£iaÅ£i peste 240 de martiri creÅŸtini care ÅŸi-au dat viaÅ£a pentru Hristos în timpul persecuÅ£iei comuniste. Dintre aceÅŸtia, menÅ£ionăm că 206 sunt ortodocÅŸi, 30 sunt romano-catolici ÅŸi 4 sunt protestanÅ£i evanghelici (greco-catolicii nu-ÅŸi definitivaseră evidenÅ£a până în momentul editării lucrării). Cifrele sunt grăitoare.