Prea Fericite Părinte Patriarh Daniel, Înalt Prea Sfinţiţi Părinţi Mitropoliţi, Prea Sfinţiţi Părinţi Episcopi şi Episcopi Vicari,
Ca mădulare ale trupului lui Hristos, cu multă mâhnire am fost martori în ulÂtimele săptămâni la tulburarea care, din pricina mitropolitului Nicolae al Banatului ÅŸi a episcopului Sofronie al Oradiei, s-a abătut asupra vieÅ£ii Bisericii noastre Ortodoxe. Suntem conÅŸtienÅ£i că Sfântul Sinod al BOR trebuie să se pronunÅ£e mai întâi de toate în chestiunile ce privesc păzirea dreptei credinÅ£e în desăvârÅŸita comuniune cu învăţătura Sfintelor Sinoade ale Bisericii. Dar, întârziindu-se discutarea cazurilor până în data de 8 iulie, am constatat cu îngrijorare sminteala ÅŸi tulburarea care se răspândesc tot mai mult în poporul ortodox conÅŸtient, precum molima atunci când nu este Å£inută sub control prin punerea în carantină a celor infestaÅ£i. Ne referim la acele luări de poziÅ£ie, manifestaÅ£ii, întruniri ÅŸi chiar perfide campanii de presă care s-au desfăşurat minuÅ£ios în ultimele săptămâni în sensul creării confuziei, intimidării ÅŸi influenţării arhiereilor voastre în hotărârea pe care e necesar să o luaÅ£i în viitorul Sinod.
Este vorba de articole de genul scrisorilor deschise scrise de profesori precum Cristian Bădiliţă sau Teodor Baconski, de manifestaÅ£ii precum cea care a avut loc la TimiÅŸoara în data de 14 iunie, de acÅ£iunea de adeziune organizată de un grup de inÂtelectuali [1] ÅŸi a altor acÅ£iuni care au un caracter preponderent ideologic ÅŸi sunt instruÂmentate, conform indiciilor, din zona politicului. Ceea ce-i leagă pe toÅ£i aceÅŸti susÅ£inători ai actului de apostazie al mitropolitului Nicolae este înstrăinarea de viaÅ£a Bisericii Ortodoxe, de perspectiva mântuirii prin dreapta credinţă. Unii dintre aceÅŸtia, deÅŸi se declară ortodocÅŸi, lăsându-se influenÅ£aÅ£i de mediul spiritual al culturilor occidentale în care trăiesc, se arată solidari mai mult cu viaÅ£a ÅŸi cu spiritul Bisericii Catolice, unde se ÅŸi împărtăşesc [2], decât cu Maica noastră Biserică Ortodoxă, pe care nu pierd nici un prilej să o împroaÅŸte cu noroi. AlÅ£ii aparÅ£in altor culte ÅŸi religii [3], iar cei ce-ÅŸi zic intelectuali fac parte dintre acei care cu emfaza unei superiorităţi evident superficiale nu ratează nici o ocazie de a se exprima critic la adresa Bisericii, ei înÅŸiÅŸi fiind doar niÅŸte vizitatori ocazionali ai sfintelor locaÅŸuri ortodoxe, iar nu mădulare vii ale Bisericii lui Hristos. Spre exemplu, unul dintre principalii „intelectuali†care somează Sfântul Sinod să nu-l pedepsească pe arhiereul Corneanu, este scriitorul Daniel Vighi, semnatar, alături de alÅ£i mari „intelectuali†ai Apelului pentru eliminarea icoanelor din ÅŸcoli.
ÃŽn faÅ£a acestei campanii susÅ£inute de cei care se erijează în judecători ai Bisericii Ortodoxe a neamului, dintre care mulÅ£i nici măcar nu sunt botezaÅ£i ortodox, am socotit a fi o laÅŸitate ÅŸi o trădare a adevărului lui Hristos tăcerea noastră [4], a celor care cu nevrednicie aflăm în Biserica Ortodoxă nădejdea ÅŸi mântuirea, acoperământul ÅŸi viaÅ£a, într-o lume în care, sistematic, ni se răpeÅŸte aproape totul. Este de nejustificat a păstra o poziÅ£ie de neimplicare în războiul pe care vrăşmaÅŸii lui Hristos îl duc împoÂtriva Bisericii, lăsând ca răspunderea aceasta să apese întreagă numai pe umerii arhieriilor voastre. Ca membri ai trupului lui Hristos, Biserica ne porunceÅŸte prin Sfintele Canoane ÅŸi prin Sfinte Sinoade [5] să veghem, după putere, la apărarea adevărului, la păzirea dreptei credinÅ£e.
Având în vedere toate acestea, am gândit această scrisoare ca pe un răspuns la judecata lui Hristos, atunci când va veni să judece toate neamurile ÅŸi când, mai cu seamă nouă ortodocÅŸilor, ni se va cere socoteală de păzirea fără de meteahnă a dreptei credinÅ£e revelate, transmisă nouă de SfinÅ£ii Apostoli ÅŸi SfinÅ£ii PărinÅ£i. ÃŽntru acestea avem nădejdea că următoarele rânduri nu ni se vor socoti ca necuviincioasă îndrăzneală, ci mai curând vor fi primite de arhieriile voastre după chipul în care păstorul cel bun ia aminte la tulburarea pe care o aduce turmei apropierea ameninÂţătoare a fiarelor sălbatice.
Mult ne-a încurajat la scrierea acestor rânduri epistolele a doi dintre cei mai mari duhovnici români în viaţă (părintele Arsenie Papacioc şi părintele Iustin Pârvu) şi a părinţilor din Sfântul Munte Athos. Este pentru prima oară când părinţii pustiei se adresează Bisericii Ortodoxe Române, şi aceasta nu s-ar fi întâmplat dacă, într-adevăr, momentele pe care le traversează Biserica noastră nu ar fi extrem de grave.
Mitropolitul Nicolae Corneanu în deplină comuniune cu greco-catolicii, elementul de legătură între comunism şi catolicism
Mitropolitul Nicolae al Banatului este cel care, imediat după căderea comuÂnismului, a impresionat întreaga lume românească prin pocăinÅ£a publică pe care a făcut-o: „da, am colaborat cu securitatea ÅŸi regret aceastaâ€, afirma, lacrimogen, mitropolitul, lăsând totuÅŸi să se înÅ£eleagă că a fost constrâns la aceasta de vremurile grele prin care a trecut poporul român. Lumea l-a iertat, îndrăgit ÅŸi chiar admirat pentru curajul de care a dat dovadă. Astfel, în faÅ£a lumii, Nicolae al Banatului deveÂnea brusc modelul după care erau judecaÅ£i toÅ£i ceilalÅ£i ierarhi ortodocÅŸi, mustrarea vie a tuturor ierarhilor care colaboraseră cu securitatea.
Parcurgând însă dosarul de securitate al mitropolitului Nicolae publicat ulteÂrior, constatăm că acesta nu a fost deloc un simplu colaborator al securităţii. S-a reÂmarcat încă din perioada anilor 50 ca un fidel slujitor al regimului comunist. El nu a fost un informator formal, cum se impunea în perioada comunistă aproape tuturor celor care aveau funcÅ£ii de răspundere în Biserică, un om care mima fidelitatea faţă de regim în timp ce lupta ca să nu-i vatăme pe ceilalÅ£i, lucru pe care mulÅ£i l-au făcut. Dimpotrivă, s-a dovedit un slugarnic informator, lucru pentru care a fost răsplătit cu sume semnificative de bani ÅŸi a fost, după cum se precizează în dosar, „promovat în funcÅ£iile de episcop ÅŸi mitropolit“. Ajuns în acest post, în loc să-i acopere pe cei urÂmăriÅ£i de poliÅ£ia politică, aÅŸa cum se străduia să facă vrednicul de pomenire patriarh Iustinian, el îi persecuta sau îi îndepărta sistematic pe oamenii valoroÅŸi ai Bisericii. DesfiinÅ£a posturi, comasa parohii ÅŸi limita propovăduirea dreptei credinÅ£e cu o eficaÂcitate rară[6]. Toate le făcea însă în deplină consecvenţă cu credinÅ£a sau ateismul pe care-l mărturisea în faÅ£a organelor de securitate: „Se manifestă ca unul ce nu crede în preceptele ÅŸi dogmele bisericeÅŸti fiind convins că Biserica a fost întotdeauna un mijÂloc de înÅŸelare a maselor populare. […] A rezultat că s-a preocupat de studiul ÅŸtiinÅ£ei marxist-leniniste ÅŸi de însuÅŸirea ei ce l-au făcut să fie convins de netemeinicia dogÂmelor pe care încă mai trebuie să le apere ÅŸi în acelaÅŸi timp să-ÅŸi dea seama perfect că viitorul nu poate aparÅ£ine decât comunismului.†[7]
AÅŸadar, acest om plătit de comuniÅŸti cu sume apreciabile pentru serviciile înÂdeplinite până la momentul 1989, se arată dintr-o dată, după căderea regimului, „mustrat de conÅŸtiinţă“, un model de pocăinţă pentru ceilalÅ£i ierarhi, pentru Å£ara întreagă.
Dacă nu am lua în considerare faptul că pocăinÅ£a Mitropolitului Nicolae a inÂtervenit abia în clipa în care multora le tremurau scaunele de frica consecinÅ£elor pe care le-ar fi putut avea înlocuirea oamenilor fostului regim, dacă am trece peste deÂclaraÅ£iile atee pe care le făcuse pe parcursul a 42 de ani de activitate în slujba miliÅ£iei comuniÅŸtilor – căci unde este ateism nu încape pocăinţă -, dacă nu am lua în seamă faptul că o pocăinţă sinceră ar fi presupus retragerea din funcÅ£ie pentru ca, ascuns de ochii lumii, să aibă timpul să-ÅŸi plângă păcatele sau ticăloÅŸiile, am putea crede că, într-adevăr, mitropolitul Nicolae s-a pocăit sincer la începutul anilor 90. Desigur însă că adevărata pocăinţă nu se face în faÅ£a ÅŸi de ochii oamenilor, ci în faÅ£a lui DumÂnezeu ÅŸi a Bisericii căreia i-a greÅŸit, împotriva căreia a luptat aproape 42 de ani.
Rămânerii în scaunul mitropolitan i se putea găsi o anumită justificare: intenÂÅ£ia de a repara răul produs Mitropoliei Banatului de-a lungul timpului. Mai concret, dacă în timpul comuniÅŸtilor a comasat parohii ÅŸi a lipsit pe credincioÅŸi de preoÅ£i ÅŸi Biserică, acum ar fi trebuit să construiască noi biserici; dacă atunci i-a înlocuit pe oamenii competenÅ£i, valoroÅŸi ÅŸi cu conÅŸtiinţă creÅŸtină cu cei fideli regimului ÅŸi inÂcompetenÅ£i, acum ar fi trebuit să-i atragă pe oamenii cu viaţă duhovnicească ÅŸi dediÂcaÅ£i Bisericii; dacă timp de câteva zeci de ani a sabotat propovăduirea cuvântului lui Hristos, acum era cazul să cultive cu toată râvna ÅŸi acrivia învăţătura de credinţă, cateheza ÅŸi pastoraÅ£ia ortodoxă.
Din păcate, faptele mitropolitului Nicolae au dovedit că schimbarea sa nu a fost în sensul unei înnoiri duhovniceşti şi pastorale ortodoxe, ci către o reorientare a vectorului de acţiune ideologică. Adică şi-a schimbat temeiurile ideologice pe care-şi construia politica de subminare a Bisericii din interiorul ei.
1. ÃŽn primul rând, în loc să ridice locaÅŸuri de cult ortodoxe, mitropolitul Nicolae a cedat cu un sentiment de „uÅŸurare [8]“, după cum singur afirmă, peste 50 de biseÂrici ÅŸi catedrala din Lugoj greco-catolicilor, de fapt misiunii catolice în România.
2. Ulterior – un fapt extrem de grav – îi reprimea la slujire pe preoÅ£ii caterisiÅ£i în eparhiile din mitropolia sa ÅŸi din mitropoliile vecine, oferindu-le în mod anticanonic posturi în Arhiepiscopia TimiÅŸoarei, parcă pentru a-i răsplăti astfel pentru că, batjocorindu-L pe Hristos prin viaÅ£a ÅŸi pastoraÅ£ia lor, fuseseră depuÅŸi din treapta preoÅ£ească. Ne miră faptul că atâta vreme i s-a trecut cu vederea arhiereului Nicolae această gravă încălcare a canoanelor: a celor apostolice (10, 11, 12), ale Sfintelor Sinoade Ecumenice (5 I, 17 Trulan) ÅŸi a celor hotărâte în cadrul Sinoadelor Locale (9 Cartagina). ÃŽn mod limpede toate aceste canoane hotărăsc: „Clericul care se roagă cu un preot afurisit să se caterisească ÅŸi el [9]“, iar: „Dacă vreun cleric afurisit (sau lipsit de scrisoare canonică, 17 Trulan [10]), încă neprimit în comuniune, mergând în altă cetate ar fi primit fără scrisori de recomandare să se afurisească ÅŸi cel care l-a primit (episÂcopul sau mitropolitul) ÅŸi cel primit. [11]â€
3. ÃŽn privinÅ£a apărării dreptei credinÅ£e, mitropolitul Nicolae Corneanu a depăÂÅŸit ÅŸi cele mai sceptice aÅŸteptări:
a) Devine cel mai mare prieten şi susţinător al greco-catolicilor şi al romano-catolicilor de la noi, afirmând chiar că greco-catolicismul „a fost o necesitate de ordin istoric pentru români[12]“, iar noi va trebui să-l recunoaştem pe „Papa drept cap al Bisericii, ca o concluzie a unităţii creştinismului [13]“.
Oare dintr-o necesitate istorică sute de biserici ÅŸi mânăstiri au fost arse sau dăÂrâmate cu tunul de catolici? Oare masiva emigrare peste munÅ£i în Moldova ÅŸi Å¢ara Românească a unor sate de ortodocÅŸi pentru a-ÅŸi putea păstra credinÅ£a ortodoxă a constituit ÅŸi ea o necesitate istorică? La fel, distrugerea monahismului în TransilvaÂnia, torturarea a mii de ţărani ortodocÅŸi, confiscarea pământurilor ÅŸi a averilor sunt incluse în aceeaÅŸi necesitate istorică? De asemenea, nu putem înÅ£elege cum concepe mitropolitul Nicolae recunoaÅŸterea primatului papal, atâta timp cât infailibilitatea ÅŸi primatul au fost ÅŸi sunt considerate învăţături eretice care-l situează pe posesorul lor, Papa, în fruntea apostaÅ£ilor istoriei Bisericii.
b) Mitropolitul Nicolae Corneanu se erijează şi în apărător al diverşilor sectanţi pe care-i încurajează în lucrarea lor prozelitistă. Înmulţirea numărului sectarilor în Timişoara şi împrejurimi este un fapt care dovedeşte afecţiunea şi sprijinul pe care Mitropolitul Banatului nu a ezitat să şi le arate făţiş chiar în paginile oficiosului acestei Mitropolii. De altfel, recenta subscriere la invitaţia făcută de Nicolae al Banatului evanghelistului Franklin Graham de a veni în România spre evanghelizarea poporul român [14] este cea mai bună dovadă a lipsei de integritate a cugetării ortodoxe a ierarhului român. Astfel, şi cu concursul Bisericii Ortodoxe a Banatului, reprezentată prin mitropolitul Corneanu, va fi organizat în Timişoara în perioada 2-4 iulie Festivalul Speranţei, anunţat drept cea mai mare acţiune de evanghelizare desfăşurată după 1990 în România. Să considerăm oare a fi un motiv de mândrie deschiderea aceasta fals ecumenică singulară în lumea ortodoxă şi credem şi catolică pe care o dovedeşte mitropolitul, pe care de acum, oricât ar vrea unii, nu mai putem să ni-l revendicăm numai noi ortodocşii?
c) Activitatea de o viaţă a mitropolitului Nicolae Corneanu în slujba celor mai diverse interese a fost încununată la data de 25 mai 2008 cu împărtăşirea din acelaÅŸi potir cu Alexandru Mesian, episcopul greco-catolic de Lugoj, primind ostia chiar din mâna lui Francisco Javier Lozano, NunÅ£iul Papal în România. Ca o concluzie a acesÂtui eveniment, mitropolitul Corneanu afirmă cu candoare în cadrul interviului luat de asociaÅ£ia AZEC că s-a împărtăşit chiar cu Trupul ÅŸi Sângele lui Hristos, nesocotind prin aceasta întreaga TradiÅ£ie a Bisericii Ortodoxe care interzice cu desăvârÅŸire împărtăşirea cu schismaticii sau ereticii prin nenumărate Sfinte Canoane (45, 46, 64, Apost. 1, Sin. III Ec.; 32, 33, 37 Laodic.). Sfântul Atanasie cel Mare alături de Sfântul Teodor Studitul ÅŸi alÅ£i mari părinÅ£i ai Bisericii descrie în cele mai grele cuvinte actul împărtăşirii cu ereticii: „Împărtăşania de la eretic înstrăinează pe om de Dumnezeu ÅŸi-l predă diavolului“. [15]
Până la această dată, mitropolitul Corneanu nu regretă deloc tulburarea pe care a adus-o în întreaga Biserică Ortodoxă Română. Ba mai mult, îşi construieÅŸte cu ajutorul eterodocÅŸilor o apologie lacrimogenă total neîntemeiată teologic. ÃŽn acest context, ne putem pune întrebarea: dacă la cererea Sfântului Sinod, constatând că nu mai există pentru el nicio ieÅŸire, mitropolitul Corneanu, reactivând gestul din 1990, ÅŸi-ar cere iertare, afirmând că regretă cele întâmplate, mai este oare just să credem în sinceritatea pocăinÅ£ei sale? Mai poate fi iertat ÅŸi lăsat să smintească în continuare poÂporul binecredincios, conducându-l fie către actul de apostazie al împărtăşirii cu ereticii, fie către trecerea la sectarism sau stilism?
Cu siguranţă că pentru „intelectualii†ortodocÅŸi, pseudo-ortodocÅŸi ÅŸi eterodocÅŸi care au sărit în apărarea mitropolitului, cele 15 canoane care condamnă cu caÂterisirea sau afurisirea acÅ£iunile mitropolitului Corneanu nu au nici o relevanţă. Ne mirăm însă cum admiraÅ£ia ÅŸi râvna apologetică a acestora nu a fost diminuată deloc de dezvăluirea trecutului comunist al mitropolitului, cel mai important agent secret ÅŸi informator infiltrat în ierarhia BOR.
Laszlo Tokes, Doina Cornea, Daniel Vighi, Cornel Ungureanu ÅŸi alÅ£i campioni ai luptei împotriva comunismului ÅŸi a foÅŸtilor comuniÅŸti sunt astăzi principalii apărători ai mitropolitului Corneanu – Popa Vasile, după unul din numele sale conspirative. Tocmai aceia care până mai ieri denigrau Biserica Ortodoxă, acuzând-o de colaboraÅ£ionism, care cultivau neîncrederea credincioÅŸilor în proprii ierarhi, care cereau deschiderea dosarelor ÅŸi înlăturarea celor compromiÅŸi, care se opuneau alegerii patriarhului României dintre cei care au semnat fie ÅŸi numai o notă informativă cu caracter formal, acum sunt disperaÅ£i că unul din cei mai fideli slujitori ai comuniÅŸtilor este pe cale să fie înlăturat pe drept din „postul†în care fusese numit de comuniÅŸti. Acest comportament decriptează foarte bine adevăratul scop al campaniilor de denigrare a BOR desfăşurate după 1990. Nu faptul că se colaborase cu comuniÅŸtii era esenÅ£ial [16], ci însăşi posibilitatea de a defăima ÅŸi lovi Biserica pe baza acestei acuze. Ca urmare a aplicării acestei strategii s-a reuÅŸit provocarea schismei în Biserica Ortodoxă din Estonia, Ucraina ÅŸi Bulgaria.
Prin urmare, faptul că aceeaşi oameni care în general atacă Biserica Ortodoxă acuzând-o în special de colaborarea cu comuniştii apără astăzi cu atâta zel pe fostul agent comunist Nicolae Corneanu ne demonstrează că miza conflictului este mult mai mare. Cu ajutorul comunismului nu s-a reuşit ruperea Bisericii Ortodoxe Române precum s-a întâmplat în celelalte ţări din blocul sovietic, acum însă s-a ivit sau s-a creat o nouă posibilitate: intercomuniunea cu greco-catolicii, aceiaşi care, prin glasul unei Doina Cornea, erau recomandaţi după 1990 ca alternativa unui creştinism românesc neîntinat de comunism. Nicolae Corneanu devine astfel simbolul legăturii interioare existente între greco-catolicism şi comunism: lupta împotriva Bisericii Ortodoxe. Va cădea oare de această dată poporul român în noua cursă care i se întinde?
Cât de semnificativ este cazul Corneanu pentru campania murdară dusă îmÂpotriva neamului ÅŸi Bisericii Ortodoxe rezultă din memoriul adresat la data de 25 iuÂnie 2008 Parlamentului European de către Tokes Lâszlo, deputat în Parlamentul European, Csury Istvân, episcop în exerciÅ£iu al Eparhiei Reformate de pe lîngă Piatra Craiului, Nicolae AnuÅŸcă, prim consilier al Arhiepiscopiei Greco-Catolice din RomâÂnia, Mâthe Denes, prim curator al Bisericii Unitariene din Transilvania, Kovâcs Gyula, vicepreÅŸedintele Comunităţii Baptiste din România [17]. ÃŽntorcând totul pe dos ÅŸi numind minciuna adevăr, reprezentanÅ£ii bisericilor „surori†acuză statul Român de discriminare religioasă ÅŸi favorizare a BOR. De ce? Chipurile, pentru că nu li s-ar reÂtroceda proprietăţile, pentru că nu li s-ar acorda drepturi egale la educaÅ£ie, pentru că nu primesc alocaÅ£ii de la stat, drepturi de care Biserica Ortodoxă s-ar bucura deplin. Oricine ÅŸtie însă că lucrurile stau tocmai invers, precum în anecdota cu hoÅ£ul care strigă: „săriÅ£i! hoÅ£ii!“ ÃŽn continuarea memoriului se reclamă reluarea deschiderii doÂsarelor ierarhilor ÅŸi preoÅ£ilor ortodocÅŸi, prin urmare, reactivarea campaniei de deniÂgrare ÅŸi subminare a încrederii credincioÅŸilor Bisericii în propriul cler, campanie care demarează de fiecare dată când trebuie ÅŸantajată Biserica [18]. Noua „vânătoare de vrăjitoare†are un scop foarte precis, după cum reiese din ultima parte a memoriului. Este vorba de susÅ£inerea, în mod paradoxal, a comunistului Nicolae Corneanu, care este deplâns la cel mai înalt for al Europei pentru că nu-i este înÅ£eleasă dragostea ecumenică ÅŸi este „hărÅ£uit†de ortodocÅŸi. DeÅŸi întotdeauna în conflict, catolicii, proÂtestanÅ£ii ÅŸi neoprotestanÅ£ii îşi găsesc în scrisoarea către Parlamentul European un numitor comun care-i uneÅŸte dincolo de orice animozitate: lupta împotriva OrtoÂdoxiei.
Sofronie Drincec, episcop al greco-catolicilor din Bihor?
Pe urmele Mitropolitului Nicolae Corneanu păşeşte îndeaproape şi episcopul Sofronie Drincec. La scurtă vreme de la întronizare, Sofronie al Oradiei se remarcă prin antipatia puternică pe care o trezeşte majorităţii preoţilor şi a poporului drept-credincios al eparhiei păstorite. Motivele?
Din primele luni de arhipăstorire, tânărul episcop a surprins prin comportaÂmentul indecent ÅŸi umilitor manifestat faţă de vrednicul de pomenire Ioan MihălÅ£an, fostul episcop al Oradiei. ÃŽn paralel, a creat o impresie neplăcută prin amestecarea acÅ£iunii politice cu viaÅ£a bisericească [19], dar mai cu seamă prin manifestarea unei atitudini dictatoriale străine de duhul Bisericii Ortodoxe [20]. Cel mai grav este însă faptul că episcopul ortodox Sofronie se comportă ca un avocat al intereselor romano-catolicilor ÅŸi ale greco-catolicilor în Biserica Ortodoxă Română, ÅŸi în acest mod el contribuie la generarea de conflicte între ortodocÅŸi ÅŸi greco-catolici ÅŸi, încă mai mult, îi împinge pe păstoriÅ£ii săi pe calea apostaziei. Iată cum înÅ£elege Sofronie al Oradiei să-ÅŸi păstorească turma:
1. Pedepseşte şi îndepărtează pe preoţii care au o atitudine ferm ortodoxă; „preoţii care au litigii în parohii sau alte divergenţe cu greco-catolicii nu sunt primiţi deloc în audienţă†[21].
2. Pedepseşte pe preoţii ortodocşi care, cu ocazia a diverse întruniri interconfesionale la nivel local, nu acceptă să primească binecuvântarea episcopului greco-catolic, deşi acest act este condamnat de canoane, „căci nu se cuvine a primi binecuvântările ereticilor, care sunt mai mult absurdităţi decât binecuvântări†[22].
3. ÃŽn cadrul întrunirii de dialog desfăşurat între reprezentanÅ£ii episcopiilor ortodoxe ÅŸi greco-catolice din Bihor, care a avut loc în data de 31 octombrie 2007 la Mănăstirea Sfintei Cruci din Oradea, episcopul Sofronie Drincec hotărăşte ca împreÂună cu episcopul greco-catolic al Oradiei „să ofere un exemplu de slujire împreună de Bobotează ÅŸi de PaÅŸti, pentru ca acest exemplu să fie urmat apoi de preoÅ£ii ÅŸi credincioÅŸii ortodocÅŸi. [23]†Oare Sofronie, episcopul ortodox al Oradiei, a cerut încuviinÅ£area Sfântului Sinod al BOR înaintea încălcării prin această acÅ£iune a celor mai importante canoane ale Bisericii Ortodoxe?!
4. ÃŽntr-adevăr, la data de 6 ian. 2008, în cadrul Sfintei Liturghii săvârÅŸite la prăznuirea Botezului Domnului – una dintre cele mai importante sărbători ale BiseÂricii Ortodoxe – episcopul Drincec sfinÅ£eÅŸte aghiazma mare împreună cu episcopul greco-catolic, după care străbate străzile Oradiei împreună cu acesta, producând confuzie ÅŸi tulburare între credincioÅŸii ortodocÅŸi. Se pare că acest ierarh se consideră deasupra Sfintelor Sinoade ÅŸi a întregii TradiÅ£ii ortodoxe care pedepseÅŸte acest act mai aspru decât uciderea [24] : „Episcopul, sau Presbiterul, sau Diaconul, împreună cu ereticii rugându-se, numai să se afurisească; Iar de au dat lor voie, ca unor Clerici a lucra ceva, să se caterisească“[25].
5. Ca să completeze registrul actelor eretice condamnate de Sfintele Sinoade, episcopul Sofronie Drincec numeÅŸte pe preotul greco-catolic Vorobciuc Florin, provenit de la parohia greco-catolică Ceica lângă BeiuÅŸ, pentru a sluji la o parohie ortoÂdoxă de gradul I (GiriÅŸul Negru, lângă Tinca). Numirea în parohie, realizată în urma unei discuÅ£ii purtate cu episcopul Sofronie, a avut loc ca ÅŸi oricare alt transfer între două parohii ale aceleiaÅŸi Episcopii. Greco-catolicului nu i s-a făcut slujba obiÅŸnuită de venire la Ortodoxie, adică minimum lepădările de învăţătura eterodoxă ÅŸi mirungerea, iar hirotonirea acestuia ca preot ortodox nici nu s-a mai pus în discuÅ£ie.
Prin urmare, parohia ortodoxă GiriÅŸul Negru a ajuns astfel să fie păstorită de un preot greco-catolic. Ne întrebăm: în ce măsură tainele săvârÅŸite de acest preot sunt valide, în ce măsură credincioÅŸii pot afirma că se împărtăşesc din mâinile lui cu Trupul ÅŸi Sângele Domnului? Dar oare, aflarea în comuniune a acestui preot cu episÂcopul Sofronie nu pune sub un mare semn de întrebare continuarea prezenÅ£ei ÅŸi a luÂcrării harului prin mâinile acestui episcop? Căci: „de au dat lor voie, ca unor Clerici a lucra ceva (ereticilor sau schismaticilor), să se caterisească“, spun SfinÅ£ii PărinÅ£i.
Pe de altă parte, cum poate fi receptată numirea unui greco-catolic pe o paroÂhie ortodoxă atâta timp cât nenumăraÅ£i absolvenÅ£i ai facultăţilor de teologie ortodoxă din Oradea ÅŸi din alte oraÅŸe ale ţării nu găsesc parohii pe seama cărora să poată fi hiÂrotoniÅ£i?
6. Nu în ultimul rând, episcopul Sofronie, ca ÅŸi Nicolae al Banatului, este un mare partizan al retrocedărilor ÅŸi al cedărilor de locaÅŸuri ortodoxe acelora care, în urmă cu câteva sute de ani, le dăduseră foc sau le confiscaseră. Astfel, în cadrul înÂtrunirii de dialog din data de 31 octombrie 2007, episcopul Sofronie propune a se ceda o biserică acolo unde sunt două chiar dacă această biserică a fost câştigată în inÂstanţă de către ortodocÅŸi. De asemenea, Sofronie, ca un adevărat păstor care veÂghează la mântuirea credincioÅŸilor (greco-catolici!?) impune ortodocÅŸilor retrocedarea locaÅŸurilor de cult în situaÅ£ii în care acestea revin unei comunităţi forÂmate din doar 4-5 persoane, în timp ce câteva sute de credincioÅŸi ortodocÅŸi rămân în acest fel fără biserică. SoluÅ£ia pe care o găseÅŸte ingeniosul episcop este ca ortodocÅŸii să slujească alternativ sau împreună cu greco-catolicii în aceeaÅŸi biserică, adică, să-i împingă pe credincioÅŸii ortodocÅŸi la propria lui apostazie.
Pentru a-ÅŸi atinge Å£elurile „sfinteâ€, Sofronie îndeamnă trupele speciale să intre cu forÅ£a în biserică peste credincioÅŸii ÅŸi preoÅ£ii ortodocÅŸi pentru a-i scoate cu forÅ£a de acolo [26]. Aici se dezvăluie cel mai bine dragostea acestui episcop pentru turma încreÂdinÅ£ată spre păstorire. Ne întrebăm: dacă astfel s-ar fi comportat un episcop catolic cu cei pe care-i păstorea, câte ore sau zile ar mai fi rămas în respectiva funcÅ£ie? OriÂcum aici se probează foarte bine cuvintele Mântuitorului care spune: Păstorul cel bun îşi pune sufletul pentru oile sale. Iar cel plătit ÅŸi cel care nu este păstor, ÅŸi ale cărui oi nu sunt ale lui, vede lupul venind ÅŸi lasă oile ÅŸi fuge; ÅŸi lupul le răpeÅŸte ÅŸi le risipeÅŸte. (Ioan 10, 11) -13. Episcopul Sofronie însă nu numai că nu fuge, ci mai mult, se alătură lupului oferindu-i sprijinul logistic, asumându-ÅŸi prin urmare un alt statut: Furul nu vine deÂcât ca să fure ÅŸi să junghie ÅŸi să piardă. (Ioan 10,10) Suntem conÅŸtienÅ£i că acestea sunt cuvinte grele, însă inevitabile în cazul de faţă.
Faptul că 45 de preoÅ£i din protopopiatul BeiuÅŸului au semnat un memoriu îmÂpotriva episcopului Sofronie ne sugerează disperarea la care au ajuns preoÅ£ii eparhiei sale. Aceasta în contextul în care ÅŸtiu că riscă să rămână pe drumuri, din cauza caracterului răzbunător al tânărului episcop. CeilalÅ£i, cărora prin manevre care amintesc de campaniile electorale li s-a solicitat semnarea de adeziuni favorabile arhipăstorului lor, nu au făcut-o din proprie iniÅ£iativă, ci la convocarea episcopului Sofronie, intimidaÅ£i de prezenÅ£a acestuia ÅŸi ameninÅ£aÅ£i în mod voalat cu represaliile foarte probabile care vor veni din partea acestui episcop care a dovedit cu prisosinţă că nu ezită să se răzbune pe cei care i se împotrivesc.
Persecutarea propriilor preoÅ£i ortodocÅŸi, promovarea în episcopie a unui perÂsonal filo-catolic ÅŸi numirea unui preot greco-catolic într-o parohie ortodoxă, ca ÅŸi actul de apostazie de la ortodoxie prin slujirea sfinÅ£irii apei în comun cu episcopul greco-catolic sunt fapte care ne amintesc de propaganda perfidă a iezuiÅ£ilor care la începutul sec. al XVIII-lea, prin viclenie ÅŸi înÅŸelăciune, prin hărÅ£uieli ÅŸi violenţă, au impus răspândirea uniatismului în Transilvania. Este semnificativ de observat aseÂmănarea dintre episcopul Sofronie Drincec ÅŸi mitropolitul Atanasie Anghel.
ÃŽn preajma anului 1700 Atanasie Anghel, mimând cu multă făţărnicie supuneÂrea ÅŸi dragostea faţă de Ortodoxie, a reuÅŸit, după multe ezitări ale patriarhului ecuÂmenic din acea vreme, să obÅ£ină hirotonia în mitropolit al Ardealului. La scurtă vreme însă a călcat cu totul legămintele făcute, trădând Ortodoxia în favoarea catoliÂcilor prin semnarea actului uniaÅ£iei. Numai din interiorul ei Biserica Ortodoxă din Transilvania a putut fi surpată. Istoria se vede că se repetă. Sofronie Drincec, după ce a mimat fariseic ascultarea, blândeÅ£ea ÅŸi credincioÅŸia faţă de Biserică, a ajuns în final să trădeze Ortodoxia.
Cum se poate explica comportamentul ierarhilor căzuţi în apostazie?
ÃŽn interviul acordat ziarului Făclia de către Florentin Crihălmeanu, episcoÂpul greco-catolic de Cluj-Gherla, ni se descoperă unul dintre scopurile pe care, foarte probabil, le urmăresc cei doi ierarhi apostaÅ£i. Printre altele acesta sugerează: „eu cred că regula trebuie să o facă ÅŸi practica [27]“. Adică, dacă în practică se realizează împreuna-slujire ÅŸi intercomuniune, atunci ar trebui ca aceste comportamente să fie tratate ca o nouă regulă ÅŸi, prin urmare, să nu mai fie sancÅ£ionate de Biserica Ortodoxă. Ideea nu este nouă. Ea a fost condamnată în scrierile tuturor marilor teologi ai secolului trecut luând ca bază TradiÅ£ia ortodoxă (Cuviosul Iustin Popovici, părintele Dumitru Stăniloae, Arhimandritul Epifanie Teodoropulos, etc.)
Orice teolog ortodox poate înÅ£elege perversiunea acestei manevre ÅŸi, din păÂcate, cât de bine explică ea comportamentul mitropolitului Nicolae ÅŸi a episcopuÂlui Sofronie. ÃŽn viziunea episcopului greco-catolic, aceÅŸtia nu fac decât să genereze o practică de intercomuniune, de fapt contribuie esenÅ£ial la realizarea unei uniri de facto cu catolicii dincolo de orice dialog teologic, înainte ca aceÅŸtia să facă lepăÂdarea ereziei despre Filioque, a infailibilităţii papale, a imaculatei concepÅ£ii ÅŸi a celorlalte învăţături eretice introduse de la schismă ÅŸi până astăzi.
Dacă această acţiune este dirijată de serviciile specializate ale Vaticanului, avem încă o dată dovada faptului că romano-catolicismul nu a renunţat nici astăzi la perversitatea tehnicilor prozelitiste ale iezuiţilor, încercând să obţină cu orice preţ, fără să-i pese de adevărul de credinţă, stăpânirea asupra Bisericilor Ortodoxe. Dacă catolicii nu au nici o legătură cu actele celor doi ierarhi români, atunci, deşi aceştia merită felicitaţi şi medaliaţi de Papa pentru obedienţa gratuită pe care o dovedesc faţă de Vatican, ei trebuie să fie cât mai repede îndepărtaţi din posturile lor, căci pun într-o lumină foarte proastă chiar Biserica Romano-Catolică care, în cadrul actualului dialog ecumenic, s-a angajat să renunţe la prozelitism în favoarea dialogului.
Comportamentul ÅŸi acÅ£iunile mitropolitului Nicolae Corneanu ÅŸi ale episcopuÂlui Sofronie Drincec demonstrează cu prisosinţă faptul că apostazia de la dreapta credinţă ortodoxă prin împărtăşirea în comun ÅŸi slujirea cu cei din afara Bisericii lui Hristos nu este un accident care să poată fi trecut cu vederea nici în cazul în care aceÅŸti ierarhi ÅŸi-ar declara regretul pentru cele săvârÅŸite. Cele două acÅ£iuni de intrare în comuniune maximă cu schismaticii sunt, după cum se vede, doar stadii necesare al unui mai vast proces de apostazie de la credinÅ£a ortodoxă, în care cei doi ierarhi atrag ÅŸi turma pe care o păstoresc.
Faptul că necredincioÅŸii, ateii, ereticii ÅŸi schismaticii se arată a fi astăzi susÅ£iÂnătorii fervenÅ£i ai mitropolitului Nicolae ne indică cu claritate care este adevărata turmă a acestui arhiereu. Cât de întâmplător este faptul că Biserica Romano-Catolică ÅŸi cea Greco-Catolică cheltuiesc energie, timp ÅŸi importante fonduri în campania de apărare a lui Nicolae Corneanu, convocând sute de credincioÅŸi cărora le plăteÅŸte cheltuielile de transport pentru a manifesta în favoarea mitropolitului dezavuat de ortodocÅŸi? Oare din dragoste pentru Biserica Ortodoxă, cei care nu ratează nici o ocazie să o critice, să-i fure credincioÅŸii ÅŸi să-i răpească bisericile sunt speriaÅ£i de poÂsibilitatea înlocuirii mitropolitului Corneanu cu un adevărat păstor al Bisericii BaÂnatului, cu un apărător ferm al dreptei credinÅ£e [28]? Semnarea de către greco-catolici a memoriului antiromânesc ÅŸi antiortodox adresat de Tokes parlamentului European este o dovadă în plus a „fidelităţii†acestora faţă de neamul românesc ÅŸi a „bunei credinÅ£e†faţă de Biserica Ortodoxă.
Unde s-a mai văzut în istoria Bisericii ca eterodocÅŸii să se considere îndreptăÂÅ£iÅ£i a avea un cuvânt de spus în hotărârile pe care Sfântul Sinod al Bisericii trebuie să le ia pentru apărarea dreptei credinÅ£e? Aceasta sugerează gravele mutaÅ£ii produse în mentalitatea oamenilor ce trăiesc într-o societate tot mai secularizată ÅŸi, totodată, inÂdică naÅŸterea unei noi dictaturi care se insinuează în viaÅ£a societăţii ÅŸi a Bisericii: aceea a ideologiilor atee camuflate în spatele aÅŸa-zisei opinii publice, în fond, a duÂhului stăpânitorului lumii acesteia.
Având în vedere toate acestea, venim înaintea arhieriilor voastre cu rugăminÂtea ca în judecarea celor doi ierarhi apostaÅ£i să aveÅ£i în vedere atât căderea acestora din dreapta credinţă ca păcat personal ÅŸi comunitar, cât ÅŸi tulburarea pe care o aduc ÅŸi pericolul pe care-l reprezintă aceÅŸtia pentru viaÅ£a ÅŸi acÅ£iunea viitoare a Bisericii. Åžtim foarte bine cine pescuieÅŸte în ape tulburi. EterodocÅŸii, fie ei schismatici stiliÅŸti, uniaÅ£i sau alÅ£i eretici, abia aÅŸteaptă să răpească pe credincioÅŸii ortodocÅŸi aflaÅ£i în staÂrea de confuzie ÅŸi tulburare pe care au creat-o ierarhii apostaÅ£i.
Probabil că sancÅ£ionarea la momentul potrivit a împreună-slujirii cu greco-catolicii a episcopului Sofronie l-ar fi determinat pe mitropolitul Corneanu să fie mult mai precaut în manifestarea liberă a „iubirii†nelimitate faţă de eterodocÅŸi, oprindu-l să se împărtăşească cu greco-catolicii. De asemenea, caterisirea de urgenţă a mitropolitului Corneanu, în prima săptămână după ce s-a lepădat public prin gesÂtul său de credinÅ£a ÅŸi învăţătura Sfintei Scripturi ÅŸi a Sfintelor Sinoade ale Bisericii ar fi împiedicat campania antiortodoxă ÅŸi antibisericească desfăşurată în ultimele săpÂtămâni. Avem convingerea că orice fel de amânare a soluÅ£ionării cazurilor mitropoÂlitului Corneanu ÅŸi a episcopului Drincec este în favoarea duÅŸmanilor Bisericii Ortodoxe. Internarea în spital a lui Nicolae Corneanu poate fi socotită o nouă strateÂgie de justificare a amânării judecăţii Sfântului Sinod. ÃŽnsă lipsa mitropolitului Corneanu de la viitorul sinod nu ar trebui să aibă nici un efect, deoarece în cazul apostaziei prin împărtăşirea cu ereticii nu mai trebuie puse întrebările lămuritoare, faptele vorbind de la sine. De altfel, în ambele cazuri, înregistrările video, fotografiile ÅŸi declaraÅ£iile înregistrate audio sunt suficient de elocvente. Dacă totuÅŸi manipulările diplomatice sau presiunile externe ar da sorÅ£i de izbândă vrăşmaÅŸilor lui Hristos, prin muÅŸamalizarea cazurilor în contextul unor amânări succesive, atunci consecinÂÅ£ele ar putea fi dintre cele mai grave:
1. Necondamnarea de către Sfântul Sinod al BOR a celor care singuri s-au exÂclus din Biserică prin faptele lor ar putea fi lecturată ca o încuviinÅ£are tacită a atitudinii apostate, ceea ce ar putea atrage consecinÅ£e eclesiologice extrem de grave la nivelul raporturilor cu celelalte Biserici Ortodoxe;
2. Potrivit învăţăturii Bisericii, harul dumnezeiesc se îndepărtează de pe cei care continuă să-i pomenească pe ierarhii căzuţi de la dreapta credinţă, căci părăsirea harului este una dintre consecinţele principale ale apostaziei. Ca atare, ar fi primejduită însăşi slujirea Sfintei Liturghii odată cu a celorlalte Sfinte Taine, deci mântuirea tuturor celor care rămân în comuniune cu ereticii;
3. Creşterea tensiunilor între greco-catolici şi ortodocşi în zonele în care aceştia convieţuiesc, până la escaladarea acestora prin violenţă;
4. Disoluţia completă a conştiinţei ortodoxe la cei care vor găsi un model de urmat în comportamentul celor doi ierarhi;
5. Răspândirea practicii slujirii împreună şi a inter-comuniunii cu eterodocşii cu următoarele rezultate:
a) unii vor invoca această practică pentru a proclama falsa unire cu eterodocÅŸii, fără ca aceÅŸtia să se fi lepădat în prealabil de concepÅ£iile eretice pe care le împărÂtăşesc, conform cerinÅ£elor Sfintelor Canoane;
b) aceasta va putea duce la apariţia unor inevitabile tensiuni în interiorul BOR, între cei care acceptă inter-comuniunea şi cei care, potrivit canoanelor, vor invoca excluderea celor care au apostat;
c) inter-comuniunea unor preoÅ£i ÅŸi ierarhi cu romano-catolicii va conduce în mod automat la apariÅ£ia unor tensiuni inter-bisericeÅŸti cu efecte imprevizibile. Deja Biserica Rusiei a cerut explicaÅ£ii, ierarhii Bisericii Greciei au fost informaÅ£i iar celeÂlalte Biserici Ortodoxe aÅŸteaptă cu preocupare rezultatul ÅŸedinÅ£ei sinodului din luna iulie;
d) poziţia reprezentanţilor români în dialogul teologic cu catolicii riscă să fie subminată în relaţia cu celelalte Biserici Ortodoxe participante, întrucât susţinerea pe care greco- şi romano-catolicii o acordă mitropolitului Nicolae nu poate fi lecturată decât ca o încercare de a impune comuniunea pe uşa din dos şi deci unirea, adică de a eluda calea dialogului şi rezolvarea reală a diferendelor;
6) Pe fondul acestor confuzii, tensiuni şi conflicte şi a slabei catehizări, mulţi dintre credincioşii Bisericii noastre vor pierde complet cârma: cei „de stânga†se vor îndrepta spre diferite confesiuni creştine neoprotestante, iar cei „de dreapta†îşi vor găsi refugiul la stilişti;
7) Din toate acestea, vrăşmaÅŸii Bisericii lui Hristos nu vor avea decât de câştiÂgat. Contextul stării de confuzie ÅŸi instabilitate create le va înlesni acestora atingerea scopului urmărit: crearea dezbinării în Biserica Ortodoxă Română.
ÃŽnainte de aceasta însă, dacă vom constata că în urma presiunilor catolicilor ÅŸi a greco-catolicilor, Sfântul Sinod este constrâns să treacă cu vederea apostazia celor doi ierarhi, vom cere cu stăruinţă tuturor Bisericilor Ortodoxe să întrerupă dialogul cu Biserica Romano-Catolică, până când aceasta nu va renunÅ£a la miÅŸcările din cuÂlise, susÅ£inute de servicii ÅŸi societăţi secrete, la mijloacele de corupere sau intimidare a ierarhilor ortodocÅŸi.
Scriindu-vă aceste rânduri în numele poporului nostru dreptcredincios, atât de împovărat de ispitele ÅŸi durerile veacului în care trăim, vă asigurăm că vă suntem alături cu rugăciunile, cu cuvântul ÅŸi viaÅ£a întru păzirea fără prihană a dreptei creÂdinÅ£e, nădejdea mântuirii sufletelor noastre. Avem nădejdea că în Duhul Sfânt arhieriile voastre veÅ£i reuÅŸi să curăţaÅ£i cât mai curând rana care ameninţă să cangreneze ÅŸi să sfâşie trupul Bisericii noastre.
Având conÅŸtiinÅ£a că viaÅ£a noastră păcătoasă împiedică cuvântul mărturiei noastre să dobândească puterea Duhului Sfânt spre luminare ÅŸi convingere, îi invoÂcăm în aceste momente dificile pe SfinÅ£ii Mărturisitori români Nicolae Oprea, Moise Măcinic, Atanasie Tudoran, Constantin Brâncoveanu ÅŸi cei dimpreună cu ei, pe martirii ÅŸtiuÅ£i ÅŸi neÅŸtiuÅ£i ai împotrivirii faţă de uniaÅ£ie, pe sfinÅ£ii ierarhi apărători ÅŸi mărturisitori ai dreptei credinÅ£e ortodoxe pe teritoriile româneÅŸti pentru a ne fi sprijin, ÅŸtiut fiind că ei sunt acum rugători neîncetaÅ£i la tronul lui Dumnezeu pentru mântuirea neamului pentru păzirea fără meteahnă a credinÅ£ei ortodoxe.
Astăzi 29 iunie, la Prăznuirea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel
__________________________________________________________________
[1] Este vorba despre apelul aşa-zişilor intelectuali români.
[2] A se vedea declaraţiile publice ale lui Cristian Bădiliţă, unul dintre denigratorii susţinuţi ai memoriei Prea Fericitului Patriarh Teoctist şi ai Bisericii Ortodoxe Române în general.
[3] La mitingul de susţinere a lui Corneanu desfăşurat pe 14 Iunie 2008 la Timişoara au participat, alături de aproximativ 300 de catolici şi greco-catolici, 80 de evanghelişti şi câţiva evrei.
[4] In timpul anchetelor, Sfântul Maxim Mărturisitorul afirmă că: „Tăcerea asupra acestor cuvinte (ale adevărului) este suprimarea acestor cuvinte. Căci zice Duhul Sfânt, prin Prorocul: Nu sunt graiuri, nici cuvinte ale căror glas să nu se audă [Psalm 18, 3]. Aşadar, cuvântul care nu este rostit, nici nu mai există.†In: Maxim Mărturisitorul şi tovarăşii lui întru martiriu, Deisis, Sibiu, 2004, p. 161.
[5] „La noi n-au putut niciodată nici patriarhul şi nici sinoade să introducă lucruri noi, pentru că apărătorul religiei este însuşi corpul Bisericii, adică poporul dreptcredincios însuşi care vrea ca religia să-i fie veşnic neschimbată.†Enciclica Patriarhilor de la 1848, vezi traducerea făcută de T.M. Popescu în revista Biserica Ortodoxă Română, an LIII, 1935, nr. 11-12.
[6] „In anul 1962, a fost promovat în funcţia de Mitropolit al Banatului în locul lui /…/. /•••/ In această perioadă, agentul POPA VASILE a fost folosit atât pe plan intern cât şi extern. Pe plan intern, în principal, a fost folosit pentru reducerea activităţii religioase în eparhia Banatului, indicându-i-se şi luând o serie de măsuri în acest sens (înlocuirea elementelor prea fanatice şi a celor compromişi care funcţionau în cadrul aparatului de conducere al eparhiei, înlocuirea unor cadre didactice în cadrul seminarului teologic din Caransebeş, reducerea numărului de elevi, /./ comasarea unor parohii şi reducerea numărului de preoţi etc.). Este de menţionat că toate aceste probleme au fost discutate cu el în prealabil, unele măsuri fiind propuse chiar de agent.†Vezi Decizia nr. 2410/28.08.2007 a Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
[7] Idem.
[8] Formula As, anul 2004, nr. 611.
[9] Canoanele Bisericii Ortodoxe, ediţia Floca, 1991, p. 14.
[10] Ibidem, p. 110.
[11] Ibidem, p. 14.
[12] Formula As, anul 2004, nr. 611.
[13] Ibidem,
[14] Mitropolitul Nicolae Corneanu i-a scris lui Franklin Graham: „Acum, când ne-am câştigat libertatea prin sacrificii si sânge vărsat, împreună cu fraţii din bisericile evanghelice, mă alătur creştinilor ortodocşi din ţara noastră şi vă adresez invitaţia să susţineţi o cruciadă evanghelistică în luna iulie 2008.
[15] Åži mai mult, Sfântul Atanasie afirmă că: “În Euharistie pâinea ereticilor nu e trupul lui Hristos… După măsura deosebirii dintre lumină ÅŸi întuneric, aÅŸa e deosebirea dintre împărtăşania drept slăvitoare ÅŸi cea ereticească: cea drept slăvitoare luminează, cealaltă întunecă…â€. Către Serapion, epist. 1, P. G. 26, col 593 CA.
[16] S-a dezvăluit ulterior că mulţi dintre intelectualii contestatari au fost agenţi ai regimului comunist.
[17] Vezi site-ul Parlamentului European.
[18] Ultima acţiune de blamare a Bisericii a avut loc în preajma alegerii noului patriarh al BOR
[19] „Atitudinea sfidătoare faţă de unele autorităţi locale şi judeţene pe care refuză să le primească în audienţă cum a fost şi cazul fostului prefect de Bihor Ilie Bolojan, a primarului Ioan Mocioran de la comuna Curăţele şi exemplele pot continua. Discriminarea pe criterii politice şi în funcţie de interese ale unor autorităţi locale şi judeţene.†Extras din memoriul adresat Mitropolitului Bartolomeu Anania de către 45 de preoţi ai protopopiatului Beiuşului.
[20] Impune o dictatură a monologului, „neacordând preoţilor în şedinţele protopopeşti dreptul la cuvânt, umilindu-i pe cei ce au alte opinii, diferite de ale Preasfinţiei sale.†Ibidem.
[21] Ibidem.
[22] Can. 32 Trul. Vezi ÅŸi 46, 64 Ap.; 19 Sin. I Ec.; 7 Sin II Ec. etc.
[23] Extras din memoriul adresat Mitropolitului Bartolomeu Anania de către 45 de preoţi ai protopopiatului
BeiuÅŸului.
[24] „Este oprit ca membrii Bisericii sau clericii să se roage împreună cu ereticii ÅŸi este de-a dreptul o infracÅ£iune de gravitatea crimei slujirea celor sfinte împreună cu aceÅŸtia, dacă provin dintre clerici… căci ce înseamnă intercomuniunea «in sacris» cu ereticii? Nimic altceva decât a face cauză comună cu aceÅŸtia.â€, ediÅ£ia Floca, p. 31.
[25] Can. 45 Apost. Vezi ÅŸi 10, 11, 46, 64, 65 Apost. ; 2, 4 Sin III Ec.; 6, 9, 32, 33, 34, 37 Laodic; etc.
[26] „Conflictul de la Vălani de BeiuÅŸ a atins, prin gravitatea evenimentelor desfăşurate, cote inimaginabile si a luat o amploare care depăşeÅŸte imaginaÅ£ia oricărui om de bună credinţă, la limita gestului extrem al vărsării de sânge datorită neimplicării PS Sofronie, precum ÅŸi a protopopului de BeiuÅŸ, pr. Ioan Balint, care nu a fost alături de preoÅ£ii ÅŸi credincioÅŸii care apărau biserica, preferând să participe la un maslu de obÅŸte în comuna Budureasa. Pe toată perioada acestei zile de asediu (Duminica a treia din Postul Mare), pe buzele oficialităţilor ÅŸi a conducerii forÅ£elor de menÅ£inere a ordinii (jandarmerie, trupe speciale, SRI, PoliÅ£ie etc.), reprezentate la cel mai înalt nivel din judeÅ£, era un singur cuvânt: „PS Sofronie, vinovat de acest conflictâ€. Pentru a argumenta această acuzaÅ£ie, redăm mărturia pr. Gabriel Avram din Pocola care a fost mediator împreună cu alÅ£i preoÅ£i prezenÅ£i la faÅ£a locului, între trupele speciale de intervenÅ£ie ÅŸi reprezentanÅ£ii Episcopiei Greco-Catolice, pe de o parte ÅŸi credincioÅŸii din sat, pe de altă parte. Pr. Gabriel
a fost martorul unei convorbiri telefonice între ÅŸeful de dispozitiv al trupelor speciale, inspector ÅŸef Liviu Popa ÅŸi PS Sofronie. ÃŽn această convorbire, inspectorul ÅŸef cere un sfat de detensionare a situaÅ£iei, iar ca răspuns PS Sofronie îl îndeamnă să intre în forţă peste preoÅ£ii ÅŸi credincioÅŸii care se opuneau ocupării cu forÅ£a a bisericii de către greco-catoliciâ€. Extras din memoriul adresat Mitropolitului Bartolomeu Anania de către 45 de preoÅ£i ai protopopiatului BeiuÅŸului.
[27] Ziarul Făclia, 21 iunie 2008.
[28] „«Nu vreau să mă gândesc cu cine am putea să ne trezim aici. Nu aducem presiuni asupra Sfântului Sinod, dar trebuie să se vadă o susÅ£inere», a declarat, la rândul său, preotul greco-catolic Ovidiu Nicolae Teodorescuâ€. ÃŽn articolul ÃŽPS Corneanu susÅ£inut de intelectualii bănăţeni, în Evenimentul Zilei, Luni, 23 Iunie 2008.
* * *
Semneaza circa 100 de Asociatii, Manastiri si Parohii
Pentru Adeziuni:
FAX: 021 331 7026
E-MAIL: calin.alexe@pconsulting.ro
Ultima ora de primire a adeziunilor este luni 7 iulie ora 11.00M
LISTA integrala in curand AICI