Omul este o mare taină * Naţionalismul adevărat, ideea de naţiune, de neam, nu poate fi decât o idee morală * Liiceanu cred că-i tare străin de credinţă * Intelectualitatea română de astăzi s-a îndepărtat de ortodoxie * Hristos e mereu nou * Trebuie să avem un stat cât mai creştin * Noi unim luciditatea latină cu sentimentul de taină răsăritean
ÃŽn primăvara anului 1993, cu numai câteva luni înainte de trecerea în lumea celor drepÅ£i, Părintele Profesor Dumitru Stăniloae a primit cu smerenie să ne împărtăşească nouă, fondatorilor de azi ai revistei „Vegheaâ€, studenÅ£i pe atunci, un strop din înÅ£elepciunea sa. Venisem din BraÅŸov, aproape de locul naÅŸterii Părintelui, iar acest fapt i-a produs o mare bucurie. Cu duioasă blândeÅ£e, Părintele ne-a vorbit despre ortodoxie, protolatinitate, românism, folclor, literatură, istorie. Åži în permanenţă despre Dumnezeu.
Smerenie, înÅ£elepciune, blândeÅ£e, dar ÅŸi îndârjire, spirit luptător degaja personalitatea de statură filocalică a Părintelui Stăniloae. I-am promis, la finalul întâlnirii, că ne vom întoarce. Ne-o fi aÅŸteptat Părintele… încă ÅŸase luni. Dar noi, luându-ne la trântă cu tinereÅ£ile, n-am simÅ£it cum trece timpul. Ne-am întors la Părinte, dar am aÅŸteptat în zadar să ne deschidă uÅŸa. Era tocmai ziua în care alte porÅ£i avea să deschidă Părintele Profesor Dumitru Stăniloae: cele ale Raiului. Nouă nu ne-a rămas decât să-i fim alături pe drumul spre locul său de veci de la Mănăstirea Cernica. De atunci am rămas cu o datorie de onoare: să ne întoarcem, mereu, către Părintele Stăniloae. Am aflat care au fost ultimele cuvinte ale Părintelui, înainte de a părăsi trupeÅŸte lumea aceasta: cu un glas disperat, a strigat măicuÅ£ei care îi stătea alături: â€Filotee, ne piere neamul!â€. De dincolo de mormânt, strigătul Părintelui ne zguduie. ÃŽn ultima sa clipă, gândul său nu era către sine, căci nu pentru sine a trăit. Ci către noi, cei pe care îi lăsa în urmă. Strigătul său este asemeni unui testament lăsat cu limbă de moarte. Promisiunea făcută în urmă cu 15 ani Părintelui Stăniloae, precum ÅŸi ultimele sale cuvinte, ne obligă să reflectăm asupra învăţăturilor pe care ni le-a oferit cu generozitate atunci ÅŸi pe care vi le împărtăşim astăzi. Åži să reacÅ£ionăm. (Florian Palas) „Omul este o mare tainăâ€
Omul este o mare taină. Eu sunt o mare taină faţă de celălalt, deşi mă deosebesc de alţii şi fiecare se deosebeşte de alţii; fiecare este o taină de necuprins, de nedefinit. Fiecare este o taină, fiecare este mereu nou, fiecare este altfel decât altul, aşa că nu poţi să reduci viaţa persoanei la o ştiinţă precisă, aşa cum pretinde ştiinţa. Fiecare persoană e o mare taină, o taină care mă înalţă, îmi dă o bucurie… De-aş avea toată lumea, dacă n-ar fi o persoană atentă faţă de mine aş fi cel mai nenorocit om. Numai dacă am o persoană care-i atentă faţă de mine, numai atunci mă simt fericit. Deci ce mare lucru este persoana, cine-o poate defini? Ştiinţa nu cred că mai pretinde astăzi că poate defini persoana. De fapt unde a ajuns lumea? Nu mai are nici o înţelegere a tainei; cei mai dinainte de noi aveau altă înţelegere.
„Ideea de neam nu poate fi decât o idee moralăâ€
Cu Nichifor Crainic am avut legături foarte strânse; eu redactam „Telegraful Român†şi ajungea la el. Iar el redacta „Calendarulâ€, „Gândirea†şi altele. Åži a venit pe la Sibiu invitat să Å£ină niÅŸte conferinÅ£e. Åži mi-a spus: „Ceea ce scrii în Telegraful să dezvolÅ£i ÅŸi să-mi scrii în fiecare număr din Gândirea†– atunci eu am scris, nu în fiecare număr. Åži am fost apropiat de el. Era un om foarte deschis, comunicativ. Crainic unea naÅ£ionalul cu moralul, ÅŸi eu la fel; totdeauna creÅŸtinismul adevărat este ÅŸi moral. Åži naÅ£ionalismul adevărat, ideea de naÅ£iune, de neam, nu poate fi decât o idee morală. Am scris asta în „Etica naÅ£ionalismuluiâ€, în „Gândireaâ€.
“Intelectualitatea română s-a îndepărtat de ortodoxieâ€
Liiceanu cred că-i tare străin de credinţă. A venit Liiceanu odată la mine, mi s-a părut că vine să intre într-o legătură spirituală ÅŸi să-mi ceară niÅŸte studii. Da’ în convorbire am ajuns la întrebarea ce program are, ce vrea să publice, zice: „Eu vreau să public câte o lucrare despre fiecare filosof ÅŸi despre fiecare religie.†„Şi de ce asta?†„Păi, ca să-i cunoaÅŸtem…†„Păi mi se pare că îi prea cunoaÅŸtem, că nu ne cunoaÅŸtem pe noi, ÅŸi cred că ar trebui să ne cunoaÅŸtem pe noi mai multâ€. Åži a plecat fără să intre în discuÅ£ie cu mine despre colaborare.
Intelectualitatea română de astăzi s-a îndepărtat de ortodoxie, asta am remarcat de multe ori; mi se pare că e cea mai îndepărtată intelectualitate de credinţa poporului. Ispita Occidentului, ştiţi… Poate că stând multă vreme în legătură cu fanarioţii, la mijlocul secolului XIX, debarasându-se de ei s-au aruncat în braţele unei Franţe care era atee.
“Noi unim luciditatea latină ÅŸi sentimentul de taină al Răsărituluiâ€
Aici era normal să fie un popor unic, un popor de legătură între Orient şi Occident; noi unim luciditatea latină şi sentimentul de taină al Răsăritului. Cred că spiritualitatea poporului român este imprimată de ortodoxie, nu s-ar putea înţelege altfel; i-am dat o pecete proprie, o pecete românească creştinismului; protolatinitatea noastră a pus o amprentă pe creştinism şi creştinismul a pus o amprentă pe românismul nostru. Avem luciditatea latină în ortodoxie, pe care nu o au slavii şi nu o au grecii. Grecii sunt mai raţionalişti, mai reci, slavii sunt mai haotici aşa. Cineva spunea că atunci când citeşti un text slav, trebuie să vezi ce e dedesubtul rândurilor nu ce e în rânduri. Slavii au un sentiment de ceva neluminat, întunecat. Noi suntem un popor deosebit. La noi este o luminozitate în poporul nostru, e o cuviinţă, e o delicateţe, o blândeţe, o bunătate, o generozitate, o căldură, o curăţie, sunt nişte virtuţi… Noi vorbim foarte mult de lumină, noi zicem şi lumii lumină; lume de la lumină… noi avem nişte adâncimi foarte clare, nişte adâncimi luminoase, lumina e adâncimea noastră… basmele, iarăşi; e-atâta bunătate, atâta lumină în ele… avem colindele, doinele sau dorul – cuvinte fără echivalenţă la alte popoare.
Ce minunat era portul fetelor de la sate, ÅŸi în acelaÅŸi timp cât de serios. Sunt încheiate la gât; ÅŸi ce cuvioase sunt jocurile de perechi… câtă graÅ£ie! Veneau săsoaice la mine în sat, din Codlea, erau greoaie… râdeam de ele… ce sprinteni sunt românii! Trebuie să recultivăm portul românesc, doina românească. Blaga n-a văzut prea adânc: spaÅ£iul mioritic – deal ÅŸi vale; deal ÅŸi vale mai sunt ÅŸi la alte popoare, dar e o reflexiune a poporului nostru în doină, e o reflexie cum nu e în nicio cântare din Occident; bâţâielile lor; nu-i o gândire, nu-i o reflexie, nu-i o contemplaÅ£ie. Åži ne-a dus aÅŸa intelectualitatea asta cu spiritul ei occidental superficial, cu individualismul acesta… Fiecare face naveta la oraÅŸ, devine muncitor, pe urmă îşi dă copiii la facultăţi, unde aceÅŸtia intră în legătură cu cultura asta atee a intelectualităţii, ÅŸi ne pierdem… Intelectualitatea noastră a întors spatele credinÅ£ei poporului, e poate cea mai indiferentă intelectualitate faţă de părinÅ£ii noÅŸtri. Trebuie să sfârÅŸim cu aceasta, trebuie să avem o altă intelectualitate. Trebuie să ne apropiem de spiritualitatea neamului nostru. Din păcate, au distrus satele, în multe sate nu mai sunt decât niÅŸte bătrâni, dar peste vreo zece ani nu-i vom mai găsi nici pe ei. Se golesc satele… Asta au voit, să distrugă spiritualitatea românească, creÅŸtinismul românesc. Cred că ar trebui să încreÅŸtinăm ÅŸi oraÅŸele astea. Fiecare în jurul lui să facă ceva: întâi să se creeze o solidaritate creÅŸtină ortodoxă a tineretului; să se pornească cu scrisul, ÅŸi în vorbire, în altare. Mai sunt sate în anumite părÅ£i unde se mai poate vedea acea delicateÅ£e, blândeÅ£e, bunătate, comunicabilitate, căldură, curăţenie.
„Hristos e mereu nouâ€
Nu „fundamentalismâ€, ci legea strămoÅŸească, legea românească, creÅŸtinismul primordial, creÅŸtinismul autentic, creÅŸtinismul neschimbat, creÅŸtinismul de la început… Spun unii că Iisus Hristos e depăşit… Cum e depăşit? Păi orice noutate în Occident înseamnă o cădere de la o treaptă, la o treaptă mai de jos. Iisus Hristos e Alfa ÅŸi Omega. Există vreun chip de om care să fie atât de nou model ÅŸi să nu-l poÅ£i niciodată depăşi? Hristos, El e Alfa ÅŸi Omega, fără început ÅŸi fără sfârÅŸit; oricât înaintăm în imitarea Lui, totuÅŸi suntem aÅŸa de departe. Ce departe e omenirea de a fi ca Hristos! El e mereu nou, nouă-i bunătatea, mereu eÅŸti mai nou în bunătate, dar acum mereu nu-i nicio noutate, e numai decădere: răul nu are nimic nou; ÅŸi Occidentul e ahtiat după acest nou, nou, nou, călcând toate regulile în picioare, toate rânduielile. Noi trebuie să arătăm însă ÅŸi adâncimea ÅŸi înălÅ£imea lui Hristos. Au făcut ceva ruÅŸii în Occident, dar nu aÅŸa cum ar fi trebuit. Trebuie mai mult, mai mult să ÃŽl descoperim pe Hristos.
Cioran ÅŸi-a permis chiar să spună că îi admiră pe evrei pentru faptul că l-au ucis pe Hristos, că au dat dovadă de inteligenţă… ca să fie nou, ca să spună ceva nou. Adică toate nebuniile sunt noutate; ÅŸi seriozitatea, bunătatea… Åži-l lăudau ÅŸi toÅ£i intelectualii ăştia: cel mai mare stilist… dar ce, stilul te mântuieÅŸte?… Spunea un scriitor ÅŸi poet francez: „Rugăciunea nu e mare stil; dar e superioară oricărei forme de poezie.†Când strig către Dumnezeu: Doamne ajută-mi, sau Doamne ai milă de mine… e altceva decât toată vorba ta poetică. AÅŸa că creÅŸtinismul este noutate continuă, pentru că niciodată nu ajungem la înălÅ£imea la care este Hristos; totdeauna urcăm din treaptă-n treaptă ÅŸi tindem spre o asemănare, nu putem ajunge la perfecta lui desăvârÅŸire dumnezeiască… El ne cheamă spre asta, căci spune: „FiÅ£i desăvârÅŸit precum Tatăl vostru Cel din ceruri esteâ€, iar Sfântul Vasile cel Mare spune: „Dumnezeu S-a făcut om, pentru ca omul să se îndumnezeiascăâ€, se referă desigur la o îndumnezeire după dar, nu după fire. Iată la ce este chemată omenirea… Hristos e nou totdeauna… Åži s-a păstrat aÅŸa în credinÅ£a noastră, nu la secte, care s-au ÅŸi împărÅ£it mereu. Din păcate au apărut acum ÅŸi secte din ortodoxie, la noi până acum nu a existat aÅŸa ceva.
Eu nu prea sunt pentru ecumenism; a avut dreptate un sârb, Iustin Popovici, care l-a numit pan-erezia timpului nostru. Eu îl socotesc produsul masoneriei; iar relativizează credinţa adevărată. De ce să mai stau cu cei care au făcut femeile preoţi, care nu se mai căsătoresc, iar în America, Anglia şi alte ţări au legiferat homosexualitatea?
“Trebuie să avem un stat cât mai creÅŸtinâ€
Am scris în tinereÅ£e un articol în „Gândireaâ€, pe care l-am inclus ÅŸi în cartea „Ortodoxie ÅŸi Românismâ€, se chema „Cele două împărăţiiâ€. Era un rus – VâşeslavÅ£ev – care spunea că în stat se uneÅŸte ceea ce e dumnezeiesc cu ceea ce e diavolesc; adică pe de o parte statul e menit să menÅ£ină o unitate în popor, iar pe de alta se foloseÅŸte de sabie, de forme aspre. Åži eu spun că nu; statul este „supuneÅ£i-vă stăpânirii†şi cred că trebuie militat pentru un stat creÅŸtin. Ca să se ajungă să se folosească cât mai puÅ£in de metodele acestea aspre. Cred că merge prea departe când spune că într-un stat se uneÅŸte divinul cu diabolicul; dar nu e ca ÃŽmpărăţia Bisericii, în care nu e niciun fel de folosire a forÅ£ei. Ei, statul trebuie să înainteze spre această stare, dar nu poate ajunge acolo, căci noi înÅŸine nu suntem la măsura aceasta. De aceea Pavel spune: „supuneÅ£i-vă stăpânirilorâ€, fără asta nu putem căci suntem într-o fază imperfectă, ÅŸi atunci ne trebuie ÅŸi statul, un stat care să folosească ÅŸi forÅ£a, dar numai cât e strict necesar; ca nuiaua unui părinte. Dar trebuie să căutăm să avem statul cât mai creÅŸtin; ÅŸi statul românesc a fost înainte destul de creÅŸtin; nu intrase masoneria; acum sunt interese individuale, masonerie, ateism, câte ÅŸi mai câte… Trebuie să milităm pentru un stat creÅŸtin; cât mai creÅŸtin. CitiÅ£i vă rog articolele mele, „Cele două împărăţii†şi „Despre etica naÅ£ionalismuluiâ€.
Ei, v-am spus câte ceva aşa…
VEGHEA
Eu cred că apariÅ£ia omului este o taină ÅŸi în taina aceasta e o taină supremă – spune Sfântul Grigorie de Nazianz: „Nu se poate să fi fost cândva când n-a fost nimicâ€. Nu se poate… Unii oameni de ÅŸtiinţă spun că n-a fost nimic ÅŸi a apărut din nimic; nu se poate să fi fost cândva când n-a fost nimic; ori Acest care a fost totdeauna, care a fost fără început, n-are cauză. Toate au o cauză: de la Acela sunt; în Acela sunt cauzele tuturor, deci trebuie să fie perfect, trebuie să fie desăvârÅŸit, trebuie să fie conÅŸtient, trebuie să fie deasupra legilor, trebuie să fie Absolutul, nesupus legilor. Acesta este Dumnezeu, care are puterea să facă din nimic, nu din sine, că dacă ar fi din sine ar fi toate perfecte, ori nu pot fi din El; nu pot fi nici dintr-o materie preexistentă pentru că în acest caz n-ar fi perfect El; trebuie să fie cineva din veci perfect, desăvârÅŸit. Trebuie să aibă caracter de persoană, nu se poate să nu aibă caracter de persoană. Åži nu poÅ£i să gândeÅŸti persoana fără persoană; deci iată Treimea… Trebuie să fie o persoană care iubeÅŸte. Nu se poate să ai altă persoană pe care să nu o iubeÅŸti, sau una de care să nu vrei să fii iubit; nu poÅ£i… Totdeauna vrei să ai o persoană care să te iubească ÅŸi tu o iubeÅŸti pe ea; ÅŸi ce iubire mai înaltă ÅŸi mai curată este decât cea între Tată ÅŸi Fiu, ÅŸi dacă sunt numai doi care se iubesc în veci, iubirea lor e perfectă când împreună iubesc pe al treilea; nu se pot mărgini; ÅŸi fiecare din ei are o bucurie mult mai mare când are ÅŸi pe altul care se bucură de celălalt. Tatăl are pe Duhul care se bucură împreună cu El de Fiul, Fiul are pe Duhul care se bucură împreună cu El de Tatăl. AÅŸa că învăţătură despre Treime apare inevitabil.