Sfîntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române:
PrezenÅ£a icoanelor în ÅŸcoli depăşeÅŸte rolul de mijloc didactic intuitiv pe care îl poate avea la ora de religie, ele fiind imagini sfinte ÅŸi sfinÅ£itoare care oferă autoritate divină în formarea intelectuală ÅŸi spirituală a tinerei generaÅ£ii…â€
„…În Duminica Ortodoxiei, Sfânta Biserica ne oferă un element esenţial al identităţii noastre ortodoxe: cinstirea sfintelor icoane… Icoana ni se descoperă printr-un limbaj spiritual propriu din două domenii: istoric şi teologic, fiind lipsită de cea mai mică formă de agresiune.
Limbajul istoric al icoanei ne aminteÅŸte de evenimentele sfinte din istoria mântuirii ÅŸi ne îndreaptă spre ÃŽmpărăţia cerurilor, oferindu-ne posibilitatea de a vedea spiritual cele ce nu se pot vedea ÅŸi percepe prin simÅ£uri. Prin icoana sfântă se descoperă Dumnezeu în inima noastră, după cum spune Sf. Ioan Damaschin „Ceea ce este cuvântul pentru auz, aceea este icoana pentru văz, căci cu ajutorul minÅ£ii ne unim cu icoanaâ€(Cultul sfintelor icoane).
Aşadar, Evanghelia şi icoana nu pot fi despărţite una de cealaltă.
Icoana ne vorbeÅŸte, de asemenea, tainic–teologic ÅŸi ne cheamă la rugăciune, devenind prin sfinÅ£ire: „locul unei prezenÅ£e hariceâ€, făcând legătura între noi ÅŸi persoana sfântă zugrăvită pe ea, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, care zice: „…noi privim ca într-o oglindă cu faÅ£a descoperită slava Domnului…†(II Cor. 3, 18)…Lupta pentru icoană a fost lupta pentru FaÅ£a luminoasă a lui Hristos, pe care este rezumată întreaga credinţă ÅŸi viaţă creÅŸtină, întreaga Ortodoxie. BiruinÅ£a smerită prin martiriu ÅŸi mărturie a sfintelor icoane în BizanÅ£ a fost triumful Ortodoxiei asupra iconoclasmului secularizator al Imperiului bizantin. ÃŽn epoca noastră, locul ideolo-giilor totalitare a fost luat de alte forme subtile de rătăcire a persoanei umane, de la adevărul credinÅ£ei. ÃŽn numele unui respect pentru om, greÅŸit înÅ£eles, după 17 ani de la căderea comunismului, vedem cu durere că ÅŸi la noi Ortodoxia ÅŸi icoanele ei redevin Å£inta unor atacuri nedrepte. O arată cele două campanii agresive din toamna anului 2006 pentru eliminarea orei de religie din învăţământul public, precum ÅŸi a icoanelor din ÅŸcoli. Un nou iconoclasm încearcă să-L alunge pe Hristos din conÅŸtiinÅ£a publică, să-i priveze pe copii de învăţarea dreptei credinÅ£e ÅŸi de contemplarea FeÅ£ei Lui divino-umane.
(fragment din pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române adresată clerului şi credincioşilor ortodocşi din cuprinsul Patriarhiei Române la Duminica Ortodoxiei- prima din postul Sfintelor Paşti, 25 februarie a.c.)
N.B. Textul integral al Pastoralei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
la Duminica Ortodoxiei, 2006, se găseşte la adresa: www.patriarhia.ro
BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
Nr. 966/21 februarie 2007